Ik denk dat de gemakkelijkste zelfbouw oplossing zal werken met een eenvoudige microcontroller als een arduino. Iedere draadloos verbonden led spot zal zijn eigen arduino moeten hebben, maar die dingen zijn zeer goedkoop verkrijgbaar ($2 per stuk oid via ebay). Daarnaast heb je een IR ontvanger nodig (althans, dat getoonde systeem lijkt met IR te werken) en wellicht een transistor om de leds te schakelen afhankelijk van hun vermogen. Goedkoper dan het getoonde product zal het echter niet zijn.
Overigens zie ik wel verbeterpunten in het genoemde product: stroomvoorziening voor de LED's met AAA batterijen is ongelukkig gezien hun kleine capaciteit, ik zou zelf eerder gaan voor oplaadbare lithiumcellen of iets dergelijks.
Ook heb ik mijn twijfels bij hoe goed de IR afstandsbediening zal werken als je dit spotjes in diverse plekken in een ruimte monteert - als ze de afstandsbediening niet kunnen zien zullen ze ook niet reageren. Een oplossing met RF lijkt me beter, mogelijk zelfs via Wifi.
Die dingen zijn echter allemaal te koop, een setje lampen dat je via een app kunt bedienen en gewoon in bestaande 230V armaturen kunt monteren is dusdanig goedkoop dat zelfbouw niet echt loont, tenzij je het leuk vind om te doen natuurlijk!
Nouja, of je hebt een hobby natuurlijk - ik heb hier ook een fraaie RGB strip hangen uit zelfbouw - niet omdat het moet maar omdat het kan.
Het is geen goedkope manier om zoiets te maken, maar wel leuk als je wat wlt leren over microcontrollers en dergelijke, en er ook nog een praktische toepassing mee wil maken.
Als het alleen om de toepassing aat ben ik het er echter wel mee eens: kopen is goedkoper dan maken, zelfs als je de tijd die je eraan besteed geen enkele waarde geeft.