Ik ben niet elektrotechnische opgeleid maar kan wel redelijk logisch denken.
Mijn probleem:
Ik woon op de Philipijnen en heb een leuk solar systeem op het dak. 2x 21 panelen van 250 watt verbonden met 2 inverters elk 5Kw.
De stroom leverancier neemt het overtollig geproduceerde stroom af. Tot nu toe geen probleem. Echter de problemen komen als de panels lekker bezig zijn. Het voltage kan dan oplopen tot wel 265 volt. Er is nu een begrenzing ingesteld op 254volt maar het resultaat is dat regelmatig de inverters lang uitstaan door te hoog voltage.
Ook heb ik het idee dat mijn geproduceerde spanning niet weg kan. Tot aan de meter kan er geen probleem zijn , maar vermoedelijk wel daar achter. Vermoedelijk is de afname door derde ( buren ect.) vaak niet toereikend is om mijn productie af te nemen.
Mijn vraag nu is: A: Kan een transformator ook de door mij geproduceerde stroom terug zetten op het hoogspanning net.
B: Kan een transformator zo worden afgeregeld dat de geleverde spanning niet hoger of lager is dan 220 + of -10%
s'Nachts als de solar niet functioneert loopt de spanning soms op tot 260 volt en dat is niet best voor o.a. mijn koelkast of airco.
Wie kan mij antwoord geven op vraag A en B
Voordat ik iets vraag of zeg tegen de stroom leverancier wil ik wel weten of ik geen onzin uitkraam.
Bij voorbaat hartelijk dank voor de genomen moeite.