Ik vind het moeilijk om me het volgende voor te stellen.
Komt de zon op het zuidelijk halfrond in het westen op en gaat hij via het noorden in het oosten weer onder?
Moderators: jkien, Michel Uphoff
stel je staat precies op de noord/zuidpool dan draait de zon volgens mij in horizontale cirkels met een max van +/- 23 graden boven de horizon rond 21 juni voor de noordpool om dan in horizontale cirkels te dalen tot 0 graden bij het begin van de herfst en zo verder tot het begin van de winter om dan weer te stijgen maar steeds in horizontale cirkels. Of zie ik het verkeerd
De donkere periode lijkt me iets langer.Rik Speybrouck schreef: stel je staat precies op de noord/zuidpool dan draait de zon volgens mij in horizontale cirkels met een max van +/- 23 graden boven de horizon rond 21 juni voor de noordpool om dan in horizontale cirkels te dalen tot 0 graden bij het begin van de herfst en zo verder tot het begin van de winter om dan weer te stijgen maar steeds in horizontale cirkels. Of zie ik het verkeerd
Precies op de Zuidpool kun je alleen maar naar het Noorden kijken.Rik Speybrouck schreef: ↑vr 03 jan 2020, 11:59stel je staat precies op de noord/zuidpool dan draait de zon volgens mij in horizontale cirkels met een max van +/- 23 graden boven de horizon rond 21 juni voor de noordpool om dan in horizontale cirkels te dalen tot 0 graden bij het begin van de herfst en zo verder tot het begin van de winter om dan weer te stijgen maar steeds in horizontale cirkels. Of zie ik het verkeerd
Dat hangt er van af wat je 'donker' noemt. Laten we zeggen dat schemer telt als donker (zon helemaal onder de horizon), maar wat telt als licht? Als je een deel van de zon kunt zien, precies de halve zon, of de volledige zon?