Thomas1950
Artikelen: 0

Krachtendiagramma's

Hallo iedereen

Ik stel mij vragen over het tekenen van krachtendiagramma's in deze oefening;

Het gaat om een skiër die tegen een omheining botst (zoals te zien op de afbeelding in bijlage). De skiër mag beschouwd worden als een lijnlast q (N/m) en hij botst loodrecht op de omheining en in het midden ervan. De omheining heeft een lengte 6L en is door twee ronde palen bevestigd. Teken voor deze belasting alle relevante krachtendiagramma's (Nx,Tx,Vy,Vz,Mz,My) en geeft een formule voor alle relevante punten.

Ik begrijp de bovenste tekening die hierbij hoort niet (daar staan geen assen bij en dit verward mij). De oplossing van de krachtendiagramma's begrijp ik ook niet, ik kwam (iets anders) uit:
Tx = 3qL² (en dezelfde vorm van de grafiek als de oplossing)
Mz = ql²/2
Vz = tussen ql/2 en -ql/2 (maar een dalende rechte die de x-as snijdt op L/2)

Kunnen jullie mij aub zeggen waarom mijn uitkomsten fout zijn en wat de redenering moet zijn bij het maken van deze oefening?

Alvast bedankt
Thomas

download/file.php?mode=view&id=30903
download/file.php?mode=view&id=30902
Bijlagen
opgave
oplossingDiagram
CoenCo
Technicus

Re: Krachtendiagramma's

Kan je een foto/scan van de volledige opgave plaatsen?
Thomas1950

In bijlage vindt u de volledige vraag.
Bijlagen
Volledige vraag
CoenCo
Technicus

Duidelijk..
Voordat je de diagrammen voor de paal tekent, Teken eerst een bovenaanzicht van de omheining: Paal-schutting-paal. En teken daar ook de krachtdiagrammen voor. Let op, de schutting is tweezijdig ingeklemd, maar de formules zijn gegeven (rechts naast de foto van de skier)
Thomas1950

Ok dat kan zijn, maar dan moet die afstand toch 6L zijn? En dan hoort die kracht q daar niet bij ?

Mijn grootste vraag is waarom dat mijn uitkomsten voor Tx en M en V niet kloppen.

Ik zou denken dat Tx= q*L*3L = 3q²*L
Mz = q*L*L/2 = qL²/2
V=qL/2
(zoals ik hierboven al vermeld heb)
Bovendien begrijp ik ook niet waarom die reacitekeracht (in de bovenste afbeelding links en rechts) q/2 is en niet ql2 (q is een verdeelde belasting).

Op het bovenaanzicht van de omheining werken toch geen krachten ?
CoenCo
Technicus

je resultaten kloppen niet omdat je de belastingen niet goed schematiseerd.
Dus: de skier klapt tegen de de plaat, de plaat draagt alleen in horizontale richting af naar de palen. En de palen dragen daarna in verticale richting af naar de vloer.

Dus we tekenenen eerst de plaat. Het makkelijkst is om die in een bovenaanzicht Te tekenen. Het is dan net een ligger op 2 steunpunten(inklemmingen!) Tip: De lijnlast van de skier lijkt in het bovenaanzicht een puntlast, je mag dat ook zo aannemen, maar let goed op de eenheden in alle vervolgstappen.
Je tekent de N,V,M lijnen en bepaalt de oplegreacties van de plaat.

De oplegreacties van de plaat zet je daarna als belasting op een zijaanzicht van de staander. Let op de eenheden!
boertje125

de reactie kracht moet inderdaad 1/2*q*l zijn tenzij je q als de totale last beschouwd Q schrijf je dan normaal gesproken
het torsie moment in de paal komt overeen met het moment in de plaat en staat dus feitelijk gegeven.
maar ook hier is q de totale belasting in de gegeven formule.
Thomas1950

Ok Bedankt

Ik denk dat ik het begrepen heb. Kan u mij mijn redenering verbeteren aub ?

Het moment geleverd om de z-as is ql²/2 maar die wordt opgenomen door zowel de bovenkant als de onderkant. Daarom is Mz = ql²/4.
Bij de bovenste afbeelding moet men de lengtes nog maal 6 doen waardoor het wringmoment T dus 6ql²/8 = 3ql²/4 is.

Men moet natuurlijk het krachtendiagramma van de paal tekenen ?

Alvast bedankt.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”