Thionyl schreef: ↑za 11 jan 2020, 10:55
Of je voorbeeld met dat Bronzen beeld helemaal klopt, vraag ik me af. Denk eerder door chemische werking van zweet ed.
Dat denk ik ook: het is niet echt dat die bronzen beelden gigantisch afslijten door dat aanraken, in de zin van dat er verdunningen of gaten in komen (extreme situaties daargelaten), maar meer dat het voortdurende aanraken en contact met zweet etc voorkomen dat er dezelfde patina (chemische oxidatielaag) ontstaat als op delen van het beeld die zelden worden aangeraakt.
Zachte materialen kunnen echter best door harde materialen heen gaan, zeker als er behoorlijk wat kracht op staat. Neem een aluminium boot met een anker aan een nylonkabel: hoewel dat nylon relatief zacht is zal het toch echt een gat in het aluminium waar het uit komt en langs schraapt langzaam maar zeker vergroten door slijtage. En gezien de nylon kabel slijt over haar gehele lengte en het aluminium maar op 1 plekje, is de kans behoorlijk dat de slijtage aan het aluminium veel eerder zichtbaar is dan die aan het nylon.