Moderators: jkien, Michel Uphoff
Volgens bepaalde redeneringen worden op het eind zelfs de moleculen en dan de atomen uit elkaar getrokken. De Big Rip.HansH schreef: ↑ma 17 feb 2020, 21:37 Ik weet niet meer welk topic dat was, maar in de tussentijd ben ik ook weer iets verder gekomen met ruimtetijd en ik merk hoe meer kennis hoe meer onduidelijkheden. Het heelal dijt uit, maar atomen en planeten en andere zaken die dicht op elkaar zitten niet, dus wat dijt er dan feitelijk uit, blijkbaar niet de ruimtetijd dus want op aardse schaal is ruimtetijd gewoon de meter en c samen. en wat ik dan ook niet begrijp is dat verder dan een bepaalde afstand van ons alles zich met meer dan de lichtsnelheid van ons verwijdert. dan kan het toch niet anders dan dat er iets uitdijt en wat anders kan dat iets dan zijn dan ruimtetijd? en c dan?
licht legt een bepaalde afstand af in een bepaalde tijd. als ruimte groter wordt en je vraagt je af waarom licht een bepaalde afstand aflegt in een bepaalde tijd, dan is de vraag of dat gekoppeld is aan ruimte. Dus dan zou het zo kunnen zijn dat de lichtsnelheid anders wordt als de ruimte uitzet
De vraag blijft, hoe meet je dat?HansH schreef: ↑di 18 feb 2020, 23:54licht legt een bepaalde afstand af in een bepaalde tijd. als ruimte groter wordt en je vraagt je af waarom licht een bepaalde afstand aflegt in een bepaalde tijd, dan is de vraag of dat gekoppeld is aan ruimte. Dus dan zou het zo kunnen zijn dat de lichtsnelheid anders wordt als de ruimte uitzet
Omdat licht gedurende een bepaalde periode vlak na de oerknal zich niet vrij kon bewegen (ook bekend als de 'dark ages') kunnen we niet veel verder terug kijken dan vanaf het moment dat de eerste sterren zich vormden. Dat was zo'n 100 miljoen jaar na de oerknal. Als je bedoeld dat de lichtsnelheid toen lager was dan nu (en dus hoger wordt naarmate de uitdijing vordert) dan is dat niet te meten.