ukster
Artikelen: 0

rivier

Brede ondiepe rivier.
boot
boot 1815 keer bekeken
Motorboot vaart met constante snelheid 7m/s van A naar B
Gevraagd: riviersnelheid en waterdiepte d(g=9,81)
ik denk ≈1,83 m/s
golfsnelheid=sqrt(gd) (g=9,81)
maar wat is de golfsnelheid?
Professor Puntje

Re: rivier

ukster

Interessante thesis :idea:
Ondanks een hint zie ik (nog steeds)niet hoe men vanuit de schets aan een waterdiepte van circa 2m komt.
Apply the idea : use the water’s frame of reference. We
assume that the water moves as a whole, across the whole
depth, hence in the water’s frame, the wave speed is the
same for all the propagation directions. Thus we can con-
clude that in the water’s frame, the boat’s velocity is par-
allel to the bisector of the angle formed by the waves. We
know that in lab frame, the boat moves parallel to the
line AB, hence we can deduce the water speed from the
triangle of velocities using the known value of the boat’s
speed. From the Huygens principle we know that the angle
between the bisector and wave front is arcsin v/w
hence we can measure the angle to find w and calculate the depth
h = w2/g.
(antw: ≈ 1,8m/s en h≈2m)
Professor Puntje

Ik heb op het moment geen tijd om me in je (overigens interessante) topic te verdiepen, maar ik herinnerde mij de golven van de eendjes nog omdat die - meen ik - ook een keer bij de Nationale Wetenschapsquiz zijn langs gekomen. Met die hoek van dat golffront is iets merkwaardigs aan de hand....

Staat dat wellicht ook in Minnaert?
boertje125

is dat wel alle info?
of is er geen stroomsnelheid bij betrokken (rivieren stromen)
Professor Puntje

Vraag 13: Een eend zwemt met haar jongen in een diepe sloot. Een van de kuikens dwaalt af. Moeder eend haalt het kuiken snel in. Wat is het verschil in de hoeken van de V-vormige boeggolven van moeder en jong?

De hoek die de moedereend maakt is scherper
De hoek die de moedereend maakt is stomper
Er is geen verschil
Vraag 13: Een eend zwemt met haar jongen in een diepe sloot. Een van de kuikens dwaalt af. Moeder eend haalt het kuiken snel in. Wat is het verschil in de hoeken van de V-vormige boeggolven van moeder en jong?

Er is geen verschil

De loopsnelheid van watergolven hangt af van de golflengte. Om de eend bij te houden, moeten de boeggolven lopen met een snelheid die evenredig is met de snelheid van de eend, maar afhangt van de hoek waaronder ze staan; hoe schuiner naar achteren, des te langzamer en korter de golven. De golfenergie loopt maar met de helft van de golfsnelheid. Daardoor loopt elke golfkam niet eindeloos door, maar verdwijnt en wordt opgevolgd door net zo'n kam iets meer naar achteren. Er ontstaat een waaier van boeggolven. De verhouding van de snelheid van de eend en de zijdelingse snelheid van de golfenergie, bepaalt de hoek waarlangs die waaier ligt. Uit die vaste verhoudingen tussen snelheid van de golfenergie, golfsnelheid en snelheid van de eend kun je afleiden dat het hele golfpatroon altijd binnen een driehoekig gebied ligt met een vaste hoek, van 39 graden (2x19,5 graden) voor een grote eend, een kleine eend of een schip. Door interferentie treden de duidelijkste boeggolven meestal op aan de buitenrand van die driehoek, en die golven hebben dan ook een vaste richting.
Geraadpleegde expert: dr. ir. Hoyte C. Raven, Maritiem Research Instituut Nederland, Wageningen
Bron: https://www.nwo.nl/actueel/evenementen/ ... squiz/2005

Terug naar “Klassieke mechanica”