Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.916
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

vliegwiel

Stoommachinevliegwiel ‘Hazel’ Waterloo Region Museum, Ontario
Hazel
Hazel 2730 keer bekeken
Stel:
n=100rpm
r=2,44m
Het vliegwiel komt los.
Nadat het slippen is gestopt heeft het wiel ¾ van z’n kinetische energie verloren en gaat er vandoor.
Welke afstand legt het wiel af op een gladde horizontale ondergrond bij een rolweerstandcoëfficiënt van 0,005 (staal op asfalt) (massa spaken en luchtwrijving worden verwaarloosd, g=9.8)
Via twee berekeningen kom ik uit op een afstand welke precies een factor 2 verschilt.
(3330m en 1665m)
wat is juist?
Gebruikersavatar
Xilvo
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.725
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: vliegwiel

Ik kom op 1664 m.

Wat zijn jouw twee methodes?
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.916
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: vliegwiel

Ik vermoed dat d=Cr een foutieve aanname is!
vliegwiel
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.916
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: vliegwiel

Gebruikersavatar
kwasie
Artikelen: 0
Berichten: 821
Lid geworden op: wo 18 sep 2013, 21:18

Re: vliegwiel

Jouw antwoorden zijn:
Methode 1: 3330 m
Methode 2: 1665 m

Je kiest bij die Beta-factor voor vliegwiel : 1
Maar hoewel het functioneert als een vliegwiel, is de geometrie een cilinder.
Bij methode 2, moet zijn : I = ½mr² =/= mr²

En als ik dat beide doe zijn mijn uitkomsten:
Methode 1: 1665 m
Methode 2: 3330 m


Maar moet die E_kin niet nog door 4 gedeeld worden? Dat zie ik ook niet terug.
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.916
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: vliegwiel

kwasie schreef: zo 15 mar 2020, 23:17 Je kiest bij die Beta-factor voor vliegwiel : 1
Maar hoewel het functioneert als een vliegwiel, is de geometrie een cilinder.
Bij methode 2, moet zijn : I = ½mr² =/= mr²
Inderdaad.. Je hebt gelijk! β=1/2
methode2
methode2 2622 keer bekeken
Wat (is er fout) of moet er in in methode1 gewijzigd worden om ook op dit antwoord uit te komen?
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.916
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: vliegwiel

Ik denk dat dit het is....
Methode 1
Gebruikersavatar
Xilvo
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.725
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: vliegwiel

Het traagheidsmoment van een cilinder is m.r2, niet ½m.r2.
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.916
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: vliegwiel

van een vliegwiel I=1/2mr2
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegwiel
Gebruikersavatar
Xilvo
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.725
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: vliegwiel

ukster schreef: ma 16 mar 2020, 09:51 van een vliegwiel I=1/2mr2
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegwiel
Dat hangt helemaal af van de vorm van dat vliegwiel.
Als ik kijk naar het plaatje in jouw eerste bericht, waarbij je ook nog zegt dat de massa van de spaken verwaarloosd mag worden, dan is het nagenoeg een holle cilinder en moet die ½ toch echt weg.

Het vliegwiel in het Wikipedia-artikel is een massieve cilinder.
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 4.916
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: vliegwiel

is het niet meer een holle cilinder?
holle cilinder
Gebruikersavatar
Xilvo
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.725
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: vliegwiel

Het is een holle cilinder, daarover was ik onduidelijk in m'n eerdere berichten.
Gebruikersavatar
kwasie
Artikelen: 0
Berichten: 821
Lid geworden op: wo 18 sep 2013, 21:18

Re: vliegwiel

Xilvo schreef: ma 16 mar 2020, 09:57
ukster schreef: ma 16 mar 2020, 09:51 van een vliegwiel I=1/2mr2
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegwiel
Dat hangt helemaal af van de vorm van dat vliegwiel.
Als ik kijk naar het plaatje in jouw eerste bericht, waarbij je ook nog zegt dat de massa van de spaken verwaarloosd mag worden, dan is het nagenoeg een holle cilinder en moet die ½ toch echt weg.

Het vliegwiel in het Wikipedia-artikel is een massieve cilinder.
Ik maakte in mijn vorige bericht precies die fout.

Terug naar “Klassieke mechanica”