Hallo!
Ik ben nieuw hier. Voor een enkel project zoek ik hulp van iemand die ervaring heeft met zuren.
Geïnspireerd door de ‘milk bottle lamp’ ben ik mijn eigen creatie aan het maken met bierflesjes (voor de liefhebber: flesjes van Westvleteren).
Ik wil hiervoor de flesjes etsen, voor het verstrooien van het licht.
Een eenvoudige en veilige oplossing is etspasta. Alleen kan ik hiermee alleen de buitenkant van de flesjes etsen. Het mooiste zou een vloeistof zijn, waarmee ook de binnenkant van de flesjes kan worden geëtst: dan wordt het licht twee keer verstrooid. Bovendien lijkt een vloeistof een egaler etsresultaat op te leveren.
Ik heb gevonden waar ik waterstoffluoride kan bestellen (500ml, 48%), maar ik krijg de rillingen van de beschrijving van de gevaren! Bovendien moet een fractie van de hoeveelheid meer dan voldoende zijn. Ammoniumfluoride of ammoniumwaterstof-bi-(of di-) fluoride lijkt iets minder gevaarlijk, maar daarvan vind ik geen goede beschrijvingen en geen aanbod.
En ik heb geen idee welke concentratie ik moet gebruiken.
Ik heb 14 flesjes en een voorraad proefflesjes.
Is er iemand met kennis van en ervaring met zuren, die me zou willen helpen met dit project?
Gezien de gevaren: wellicht in iemand met beschikking tot een zuurkast?
Dank!
Groet, Onno