Onze antwoorden komen almaar dichter bij elkaar. Mooi is dat en bijna altijd zo. Ik heb dat in de oorlog tussen Ukraïne en Rusland ook. Ik begon met een klacht tegen Facebook die dwong mensen in al dit soort toestanden EEN VLAG toe te staan, terwijl echte pacifisten en wetenschappers in zo'n geval TWEE VLAGGEN zouden plaatsen en mediëren.
"Natuurlijk kun je lokaal lagere en (veel) hogere concenraties aantreffen. Het gaat over de gemiddelde concentratie in een goed gemengde atmosfeer zonder bijzondere omstandigheden als branden in de buurt."
Dit las ik erg graag, want ik ben statisticus. Een gemiddelde zonder zomergemiddelde en wintergemiddelde, is echt een drama. De eerste grafiek door Excel als je gemiddelden ingeeft, maakt een Y as die niet verantwoordbaar is of die je zelf moet verantwoorden als statisticus (eerste les als je een goede prof had), en geeft je dit soor t paniekresultaten: Een stijgende lijn met Y as van 1 graad (wat geen enkel probleem is over 100 jaar en zoals je zegt, verwarrend is tussen weer en klimaat; IPCC gaf pas na 3 rapporten toe dat ze de definitie van klimaat van 100 jaar naar 30 jaar veranderd hadden en alle originele datasets verloren gegaan zijn omdat ze niet wisten dat die later zo belangrijk zouden zijn... Dat KNMI alle historische data aangepast heeft zodat er na de correctie plots heel veel hittegolven waren. Dat oude meetstations met bedienden werkten die overdag de tempaturen manueel op een kwik of alcoholthermometer lazen met een afwijking van 1 graad (wat we willen bewijzen) op bepaalde uren en voor of na de nacht, maar zelden 's nachts opstonden om die te meten, terwijl we nu continue metingen hebben met digitale thermometers en ik vier thermometers in mijn tuin staan heb, die op zich al een afwijking tot twee graden geven en toch allemaal correct staan opgesteld in Bulgarije, buiten een dorp en ook de omgevingsmeetstations grote verschillen geven)...
Als we dit beseffen, zijn we al een hele stap verder. Wetenschap zoals C. Easton het beoefende in zijn levenswerk, een echt boek over het winterklimaat vanaf ergens 1000 tot 1900 na christus op basis van vorstnachten en oogsten van alle Westeuropese universiteiten, is van heel hoog niveau omdat de man tabellen maakt en pas helemaal op het einde apart een soort bedenkingen geeft dat dat de 'maatschappelijke opinie die toen wou bewijzen dat de aarde naar een enorme afkoeling afgleed' wellicht door emotie gedreven was en niet door zijn metingen gestaafd werd over al die eeuwen en er grote verschillen waren doorheen alle tijden met hele lange en kortere cycli. Ik heb dit boek in mijn eigen bibliotheek en publiceer er dikwijls op verzoek fragmenten uit op mijn Facebook. Even een stukje ook voor jou:
Blz. 77:
"1421. Hiver très doux, dans l'Europe centrale et en France.
Ein Winter der sich durch seine sanfte Witterung besonders ausgezeignet hat. Eindige Bäume trugen zweymal obst. Das getraid hatte zu Ostern (den 7 aApril) vollkommene Aehren. Rosen gab es um Philippi, Kirschen den 15 Ma. (Chron. Mellic).
L'hiver fut si doux que l'on eut des cerises en avril et des raisins en mai."
"1423. Hiver très froid, surtout dans le nord de l'Europe. En france et en Hollande hiver rigoureux durant la plus grande partie des mois de janvier et févrtier. Température extraordinairement basse en France vers le milieu de janvier (Aucune information sur l'Angleterre.)
Sehr grosze Kälte. Es gefror die Nord- und Ostsee (Lancell). Viele Menschen, und Vieh, Fischen, Getraider und Weinstöcke gingen vor Kälte zu Grunde. Man kontte von Lübeck auf Dantzig zu Fusz über das Meer kommen. (Berlin). Forster schreibt dies, in den auf seiner Reise um die Welt gesammelten Bemerkungen, vom Jahre 1426.
Dans cet hiver très-rude les bords de la mer Baltique furent gelés de Lubeck à Dantzig.
(Berneggeri observ.) Anno Di MCDXXIII gelu fuit per brumam ingens et inauditum, ut equites Gedano Lybecam per viam navigantium transierunt (inquiunt annales Sleswigii) incolumes. Deinde a Megapoli in Danciam hospitia habentes in mare.
In Nederland nawinter. Van 6 Jan. tot 25 FE. vorst, in Maart ijsgang. De Dollart toegevroren."
"1427. Hiver très doux, surtout dans sa première partie. Vaar oc en Vinter uden Kuld (Arrild Huitfelds Kronike).
Les arbres fruitiers bourgeonnaient le 6 décembre.
IN Deutschlan war ein so leichter Winter, dasz um Nikolai (6 Dec.) die Bäume blüheten, undie Felder und Gärten voll Blumen waren (Fugger).
Hiver chaud en Italie (Toaldo).
Als deze dingen vandaag gebeuren, dan is het de mens zijn schuld en die van CO2. Als jij 50 PPM vergif in een glas doet voor mij, dan drink ik dat gewoon uit. Heb ik al gedaan voor een klas overigens, en ik voel me op mijn 57ste nog kiplekker.
Ik denk dat we iets teveel onszelf in het midden van het heelal als mens plaatsen. Wetenschap zou onszelf moeten relativeren, pseudowetenschap is meestal wetenschap die gericht is op bepaalde resultaten, geen blind onderzoek zoal statistieken horen te zijn.
oh ja, die link van een grafiek waarbij je als statisticus even de keuze van je Y as dient toe te lichten. Ik leg ze gewoon na elkaar, maar in de normale statistiek die zonder computer wordt opgemaakt en waar je zelf EERST de X en Y as definiteert, ipv de computer die selecteert op een heel beperkt gemiddelde over wereldniveau zonder seizoenen, lijkt mij logischer te zijn dan de computerversie, zeker als je niet weet dat de computer dit deed, zoals Hansen die op zijn Cape Canaveral met de CO2 paniek startte op basis van zo'n grafiekje...
https://logocom.be/technisch/opwarming/ ... e-Y-as.JPG
Laat ons fora en voordrachten ook altijd aan de basisregels onderwerpen: Plaatst nooit twee personen samen die dezelfde ideeën hebben, zij zijne en bedreiging voor de waarheid...
Dus mijn oprechte dank naar u, maar ik denk dat we beiden, zoals iedereen (denk ik), bezorgd zijn om de voorraad fossiele brandstoffen, het milieu, de overbevolking en onze planeet. Maar miljarden besteden aan wapens in Ukraïne (dat we alleen kenden tot 2021 als meest corrupte land ter wereld) en waar ik twee maanden geleden was en ik alleen Russich en Ukraïens hoorde en geen Engels of Frans of Duits zelfs, of miljarden besteden aan elektrische batterijen die duizenden extra mijnen nodig hebben om al het beschikbare lithium en cobalt te gaan ontginnen, lijkt mij een beetje een probleem uitschakelen om een ander probleem te maken. Mijn moeder van elf kinderen had een spartaanse simpele regel: Je verandert pas van man of van auto, als de vorige 'dood' gaat. +je