vincentcius schreef: ↑di 02 jun 2020, 11:33
Hoi marko ja ik weet ook niet welke treksterkte ze bedoelen .EN ze er misch maar eentje uit hebben gepikt als positieve reclame .Maar ik moet echt zeggen dat ik best onder de indruk was van mijn testsample .Het materiaal oogt sterk en is zeer flexibel met een hoge veerkracht .Dus het zou misch best kunnen .
Nee, het kan niet. Zowel de treksterkte als de elasticiteitsmodulus zijn minder. PCL is slapper dan nylon (polyamide). Voor toepassingen waar je gemakkelijk dingen wil vormgeven is dat een groot voordeel. Maar elk voordeel heeft zijn nadeel: gemakkelijk vorm te geven betekent gemakkelijk vervormbaar.
Ik heb wel een vermoeden waar de claim vandaan komt, want een enkele PCL-vezel heeft wel een vergelijkbare sterkte als een individuele nylon-vezel. Maar in deze toepassing hebben we het niet over vezels.
Het is eigenlijk ook wel een logica dat een materiaal minder sterk word naarmate het bij het smeltpunt komt.Volgens mij is dat bij ieder materiaal zo .Tenminste ik ken geen materiaal dat het tegenovergestelde laat zien .Ik kreeg wel het advies dat als het voor buiten was om het wit te verven .Dat is ook wel logisch natuurlijk maak je het zwart dan weet je het wel
Klopt, dat is inderdaad altijd zo. Als je het wit wil maken zou je eens kunnen proberen of je een schep krijtpoeder of talkpoeder door het materiaal kunt kneden. Dan neemt ook meteen de stevigheid wat toe (het wordt wel minder makkelijk vormbaar)
Vervorming word inderdaad misch een groter probleem vooral met belasting .
Ik zal daar wat rekening mee houden en het werkstuk iets dikker maken .
Mooie is natuurlijk dan wel weer dat je het na het kapot gaan weer kan recyclen .Hoewel ik me wel afvraag hoelang dat kan na inwerking van zon en vocht zoals jij al melden .
Als het materiaal is verweerd door zon en vocht, is het niet meer te recyclen. Althans, niet meer met de eigenschappen die het zou moeten hebben. Het is waarschijnlijk minder sterk en brosser (
Als je naar de site van protoplast gaat dan zie je op hun site wat voor een eigenschappen het materiaal heeft.Dus ook dat het net zo sterk is als nylon .
Ze zeggen Overigens ook dat het voor orthopedische doeleinden gebruikt kan worden .
Zeker, maar hou in je achterhoofd dat een steunkous ook een orthopedische toepassing is.
Vraag eigenlijk af of het dan ook niet alleen voor hechtingen gebruikt kan worden maar bv ook als schroeven die ze gebruiken om dingen vast te zetten in het lichaam .Als het dan vervolgens vanzelf oplost en daar weer eigen weefsel kan groeien Scheeld dat natuurlijk ook een operatie .
Als schroef zal niet gaan, die moeten een stuk sterker zijn. Maar je kunt zo'n schroef wel een speciale PCL-laag geven (waar nog wat dingen doorheen zijn gemengd) om het herstel te bevorderen:
https://www.nature.com/articles/s41598-018-31359-9