Voor de wetenschappelijke definitie van gemiddelde snelheid moet je eerst een positieve richting op de x-as kiezen, anders heeft het teken van de gevonden gemiddelde snelheid geen zin. En daarna deel je dan Δx door Δt. De gemiddelde snelheid is dus ook enkel maar gedefinieerd voor Δt ≠ 0.
het gaat om het geval dat je eerst naar rechts gaat bv 5 meter en dan over hetzelfde pad weer terug bv 7 meter. Deltax is dan -2 meter en deltat is dan het tijdsverschil tussen op de terugweg tussen het passeren van je startpunt en de aankomst op -2 meter als ik het filmpje goed begrijp. dus dan heb je een definitieprobleem als je 5 meter naar rechts gaat en dan weer 5 meter naar links.Professor Puntje schreef: ↑vr 05 jun 2020, 16:16 Voor de wetenschappelijke definitie van gemiddelde snelheid moet je eerst een positieve richting op de x-as kiezen, anders heeft het teken van de gevonden gemiddelde snelheid geen zin. En daarna deel je dan Δx door Δt. De gemiddelde snelheid is dus ook enkel maar gedefinieerd voor Δt ≠ 0.
(zie filmpje)Professor Puntje schreef: ↑vr 05 jun 2020, 16:35 Laat x(t) de positie op tijdstip t op de x-as zijn, dan geldt voor de gemiddelde snelheid vgem tussen t1 en t2 dat:
\( v_{gem} = \frac{x(t_2) - x(t_1)}{t_2 - t_1} \)
Het zou ook kunnen datje die papieren verkeerd interpreteert. En, als natuurkundedocent voor de klas staand, denk ik dat dat zo is. Dit sommetje is namelijk een (letterlijk) schoolvoorbeeld van een opzettelijke valkuil waarmee je leerlingen confronteert om ze te leren dat de korte pad, via de intuïtie, niet altijd de beste is.NoobOfSociety schreef: ↑vr 05 jun 2020, 13:42 Alle uitleg die op mijn papieren staat wijst ook in deze richting.
Je bent nu gewaarschuwd om een volgende keer verder te kijken.NoobOfSociety schreef: ↑vr 05 jun 2020, 10:12 origineel dacht ik 7.5km/u aangezien de 2de keer dubbel zo lang duurt als de eerste keer en dus (5km/u + 10km/u)/2 = 7.5km/u ,
Dus achteraf blijft de achtergrond van de vraag vrij simpel dat je iets verder moet denken dan de intuitie. maar gezien de discussie hier denken een aantal mensen veel verder en verliezen dan mogelijk veel tijd als het om een proefwerk zou gaan. (gelukking hebben die mensen al de middelbare school achter de rug)Jan van de Velde schreef: ↑vr 05 jun 2020, 16:58 schoolvoorbeeld van een opzettelijke valkuil waarmee je leerlingen confronteert om ze te leren dat de korte pad, via de intuïtie, niet altijd de beste is.
Jij nam die korte pad en nam het gemiddelde van de twee gegeven snelheden:
Je bent nu gewaarschuwd om een volgende keer verder te kijken.NoobOfSociety schreef: ↑vr 05 jun 2020, 10:12 origineel dacht ik 7.5km/u aangezien de 2de keer dubbel zo lang duurt als de eerste keer en dus (5km/u + 10km/u)/2 = 7.5km/u ,
Moraal van het verhaal: een gemiddelde is niet altijd som/aantal .