Hallo beste lezers,
Momenteel ben ik bezig met een opdracht voor school waarbij ik een gebouw moet ontwerpen. Als onderdeel daarvan dien ik ook een constructieberekening te maken van een ligger.
Ik heb het gewicht per verdieping berekend en geschematiseerd.
Voor de ligger op de BGG die ik wil berekenen kom ik uit op het volgende:
Ligger ingeklemd op 4 kolommen met 3 verdeelde q-lasten. De lasten zijn symetrisch verdeeld.
Het rare aan deze berekening is dat de eerste en de laatste q-last een stukje over punt B en C oversteken.
q-last 1 en 3: 246.7 kNm
q-last 2: 14.1 kNm
Ik heb de situatie in een online simulator ingevoerd en ik kom het volgende probleem tegen:
Op school hebben wij geleerd dat een gelijkmatig verdeelde q-last moet worden omgezet naar een puntlast. Vervolgens kan a.d.h.v. die puntlast dan het optredende moment in inklemming A, B etc.. worden berekend.
Alleen ik merk een verschil in de berekende momenten tussen als ik de simulatie invul met de berekende puntlasten, of met de werkelijke q-lasten:
Berekend moment a.d.h.v. puntlasten
Berekend moment a.d.h.v. q-lasten
Uiteraard moet ik met een berekening aan kunnen tonen hoe ik tot deze waarden ben gekomen. De simulatie is enkel ter check voor mij zelf of ik het goed heb gedaan.
Iemand enig idee hoe ik het correcte optredende moment in B kan berekenen?
Momenteel ben ik hier al 2 dagen mee bezig en ik kom er maar niet uit.. ben echt wanhopig en door Corona kan ik ook moeilijk voor hulp bij leraren terecht.
Alvast bedankt voor de hulp.