Dit lijkt een simpele vraag, maar het antwoord erop kan ik nergens vinden.
Ik ben op zoek naar de wiskundige verklaring waarom een balans weegschaal horizontaal is wanneer beide gewichten dezelfde massa hebben, en hoe men de hoek kan berekenen die de weegschaal maakt indien de massa's verschillen.
Theoretisch zou ik verwachten dat een mechanische weegschaal hetzelfde gedrag vertoont als wanneer men de twee gewichten via een katrolwiel met elkaar verbindt: indien hun massa's gelijk zijn, maakt het niet uit hoe hoog je de ene massa hangt, ze blijven altijd in evenwicht. Als één gewicht zwaarder is, blijft dat gewicht vallen - het stopt niet op een bepaalde afstand die afhankelijk is van het verschil in massa's.
In de praktijk doet een weegschaal dat niet: de uitslag is functie van het verschil tussen de massa's.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Het scharnierpunt kan geen momentkracht opnemen; als er een moment ontstaat, begint de weegschaalarm te roteren. Het moment dat elke arm uitoefent is: de loodrechte afstand van de zwaartekracht uitgeoefend op de massa vermenigvuldigd met de massa. De loodrechte afstand is voor beide armen L x cos(hoek) en is dezelfde voor de linker- als de rechterarm. Indien beide massa's verschillen, ontstaat er een netto-moment waardoor de balans begint te roteren. Omdat de lengte van de massa's tot het scharnierpunt hetzelfde blijft voor beide kanten ongeacht de hoek die de weegschaalarm maakt, blijft dit moment bestaan en zou de weegschaal blijven kantelen tot het niet meer verder kan.
Waar ga ik in de mist met mijn redenering?
Al heel veel gegoogeld en rondgevraagd.