skywatcher
Artikelen: 0

Re: Nieuwe telescoop kopen/gebruiken? 2

niburu

wat ik bedoel met een zwaar statief heeft niet te maken met het gewicht van het statief,maar met de stabiliteit

de capaciteit dat op verschillende websites staat is op voorwaarde dat er visueel wordt gewerkt

waar je ook rekening mee moet houden is de type kijker die je erop zet

voor een mak of SCT van 5 kilo kan je werken met een lichtere montering dan met een newton van 5 kilo

dat komt omdat die compacter is en er dus ook minder momentum is als die gaat trillen

dit alles resulteert is een snellere trillings demping

de reden dat voor fotographie hogere eisen wordt gesteld heeft te maken met de lange belichtingstijden

iedere trilling zal sporen achterlaten op de foto,en dit in de vorm van onscherpte of sterrenstrepen

wat de motoren betreft ,die 150 euro klopt maar dit is voor 1 enkele motor

de dual axis is voor motoren op beide assen (de handbediening is inbegrepen)
niburu

ik bedoelde ook dual axis motoren voor 150 euro
skyguy

Zoals ik al zij.....kwaliteit? :roll:

Mischien zijn het wel motortjes van een elektrische tandeborstel :wink:
sen...

Tja, het is gewoon erg lastig om voor iedere individuele telescoop en iedere individuele montering een sluitend advies te geven. Je moet maar net kennis over en/of ervaring met dat type hebben, of iemand anders kennen die precies dat type gebruikt. Nu komen we (met skywatcher in de hoofdrol) al wel een aardig eind natuurlijk...

Blijft over de algemene raad: koop de montering met een zo groot mogelijk budget. Niet meer en niet minder. Heb je een budget van € 500,= koop dan ook een montering van € 500,= en niet een van € 250,= .

Of in ieder geval een montering uit die kwaliteitsklasse.

(Met wat geluk kun je ook een goede gebruikte op de kop tikken!)

Wat je nog zou kunnen doen is op het net reviews van de montering zoeken, je oor te luisteren leggen bij de sterrenwacht, gebruikersfora, etc.

Ik wil nog wel een opmerking maken. Uit mijn ervaring blijkt dat een goede montering vaak een telescoop "overleeft". Hiermee bedoel ik dat de montering veelal dienst blijft doen terwijl men overstapt van bijv. een 15cm. Newton naar een 20cm. Newton. Begrijp je wat ik bedoel?

We blijven je uiteraard zo goed mogelijk van advies voorzien bij al je vragen.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.
skywatcher

ik bedoelde ook dual axis motoren voor 150 euro
het zou wel helpen als je een link plaatste :roll:
niburu

nou ik had er toch gevonden van rond de 180 euro

:

http://www.grootven.be/Showpage.ASP?pageid=VOLGMOTORS
skywatcher

yup ,ge hebt er eentje gevonden :roll:

maar die zou ik net niet nemen

die motoren zijn zwakker
frankie893

Hoi mensen, ik heb sinds kort een probleempje met mijn telescoop, als ik bijvoorbeeld mars in het vizier neem en ik stel hem scherp met een occulair van 4 met een barlow van 2x dan kom ik niet verder dan een klein lichtpuntje, terwijl dit eerst heel anders was. Zie zelfs geen manen meer (van mars dan he). heeft iemand hier ervaring mee? Licht het aan de afstelling, of is er iets stuk gegaan?? alvast bedankt.

(het gaat hier om een Luxon 76-900 refractor diameter 110mm lengte 900mm)
skywatcher

ik zie hier enkele problemen

1;zelfs met 100x vergroting is mars als een kleine schijf te zien

2;een 4mm en een 2x barlow is veeeeeeel te veel ,met jou kijkertje is 140x de max als het rustig weer is

3; voor de maantjes van mars is jou kijkertje te klein

daar heb je minimum een 200mm voor nodig ,zeer helder weer en seeing en de maantjes moeten het verst van mars af zijn
sen...

<knip>  terwijl dit eerst heel anders was.
Ik denk dat je de eerste keer een andere planeet in je kijker had.

Jupiter misschien?

ps.

Als je het over deze Luxon 76-900 telescoop hebt, heb je een reflector. Geen refractor.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.
Roel

Uit de advertentie:

Vergroting: max. 450 x * Objectief: 110 mm * Prisma: refractor * Kenmerken: bediening handmatig, lengte: 900mm, de 76-900 onderscheidt zich middels mm en graden verstelling voor het zeer nauwkeurig besturderen van objecten. * Inclusief: aluminium statief, instrumententafeltje, zoekerscoop van 5x24 * Gebruiksmoment: amateur-astronoom

-prisma: refractor - wat?

-middels mm en graden verstelling - hoe?

-gebruiksmoment - huh????????

Ik hoop niet dat de gebruiksaanwijzing bij de scoop ook dit soort termen gebruikt, want dan begrijp ik wel dat er problemen kunnen ontstaan.

Ik denk trouwens ook dat je de vorige keer Jupiter hebt gezien. Mars is op dit moment half zo "groot" als Jupiter in je telescoop.
skywatcher

sen... schreef:
frankie893 schreef:
<knip>  terwijl dit eerst heel anders was.
Ik denk dat je de eerste keer een andere planeet in je kijker had.

Jupiter misschien?

ps.

Als je het over deze Luxon 76-900 telescoop hebt, heb je een reflector. Geen refractor.
hmmm dat zou natuurlijk ook kunnen

vergeef het mij het was veel te vroeg en slechts enkele minuten voor ik moest vertrekken
sen...

Ik denk dat deze advertentie, en waarschijnlijk de (aanwezige?) gebruiksaanwijzing ook, behoorlijk gebrekkig (!) vertaald is (vanuit het Duits?)...
Ik hoop niet dat de gebruiksaanwijzing bij de scoop ook dit soort termen gebruikt, want dan begrijp ik wel dat er problemen kunnen ontstaan.  
Even los van het antwoord op de vraag of het bij frankie893 inderdaad om de telescoop uit de door mij aangehaalde advertentie gaat:

Deze advertentie is een aanfluiting en hangt van (begrips)verwarring en "super-kijkgenot-voorspellingen" aan elkaar. Duidelijk voorbeeld van hoe het niet moet. :roll:
skywatcher schreef:hmmm at zou natuurlijk ook kunnen

vergeef het mij het was veel te vroeg en slechts enkele minuten voor ik moest vertrekken.
Hahaha, het is u vergeven hoor! :P

Sen... heeft ook wel eens haast. :wink:
Anonymous

skyguy schreef:Ik heb de prijs van het transport door ups of fedex erbij geteld, komt uit op 550 dollar (459,48 euro). Er staat niet bij dat er nog iets bijkomt. :wink:   Hier zit ook een filterset bij.

In nl kost de dsi pro met filterset 670 euro   :P
Hallo, Ik heb gisteren m'n DSI Pro binnengekregen uit USA, er zat wel een rekening bij die terstond betaald moest worden...............106 Euro, dit nagerekend en blijkt 19% te zijn over het aanschafbedrag. Dit meegeteld is de cam nog steeds goedkoper dan hier in de regio :roll:

Terug naar “Sterrenkijken”