vincentcius schreef: ↑ma 27 jul 2020, 12:57
Brr vliegtuigen blijven toch ingewikkelde machines waar een hoop in mis kan gaan .
Ik zie vooral dat er over heel veel dingen die mis kunnen gaan enorm is nagedacht en door middel van techniek, procedures, training, dubbel uitvoeren, enz voorkomen kan worden dat zaken mis gaan.
Neem het simpele voorbeeld van kerosine die te koud wordt en gaat vlokken. Vroeger was dat iets dat wel eens voor kwam. Dan heb je een gebeurtenis die eventueel kan leiden tot een incident. Om dat te voorkomen worden barieres ingebouwd en dat gaat veel verder dan bv het trainen van crew.
-brandstof die regelmatig wordt gecontroleerd op het voldoen aan verwachtingen
-tegenwoordig wordt bij planning van route al een hele nauwkeurige verwachting gemaakt van fuel temperatuur. Bij verwachte problemen wordt meteen een andere of lagere route gepland.
-Bij mogelijke problemen wordt de crew bij voorbaat gewaarschuwd
-meerdere temp meters in verschillende tanks
-schotten tussen tanks zodat niet alle brandstof even snel een kritische temperatuur nadert
-automatische waarschuwing als temperatuur een kritische temperatuur nadert
-checklisten voor deze gebeurtenissen
-mogelijkheden om koudere brandstof op te warmen met warmere
-sensors op brandstof filters die waarschuwen voor naderende verstopping
-bypass lines om het brandstof filter bij verstopping
Enz enz.
Daarom zeg ik geen brrr. Ik zie westerse luchtvaart juist als een hele veilige omgeving.