Moderator: physicalattraction
Volgens mij is hier de verklaring te vinden:Michel Uphoff schreef: ↑di 21 jul 2020, 22:57 Hoe de ladingen door influentie gescheiden en getransporteerd worden en uiteindelijk verzameld worden in de Leidse flessen is wel duidelijk. Maar wat niet duidelijk voor mij is, is hoe de spanning opgebouwd wordt tot vele tienduizenden volts.
Dat zou leuk zijn als ik het toestel een historisch wat verantwoorder uiterlijk zou willen geven, maar dat gaat met composiet, acrylaat, aluminium, rvs en een elektromotor echt niet lukken. Bovendien zijn de isolerende eigenschappen van een aantal kunststoffen echt veel beter dan die van glas. De doorslagspanning van glas is pakweg 10 MV/m, terwijl een aantal kunststoffen tot ruim boven de 100 MV/m komen. Siliconen zou ideaal boven de 200 MV/m moeten komen, dan zou een matje van 2,5 mm dik al volstaan, maar bij siliconen zie ik ook veel lagere waarden. Bij teflon met 60 kV/mm zou ik met een paar mm dik ook al aardig in de buurt kunnen komen.glazen Leidse fles
Dat lijkt me een goede gedachte. Ik heb ook ooit het effect van condensatoren onderschat als puber. De gedachte was dat je met een batterijtje nooit een gevaarlijke situatie kunt krijgen. Met een transformator, diode en 100nF condensator van 1200V uit een oude kleuren TV die misschien wel tot 2000V was opgeladen (70Joule bij 1200V) herrinner ik me na 50 jaar nog steeds. Bij aanraken was mijn hele arm een kwartier lang gevoelloos tot ver boven de elleboog. ongeveer het gevoel als dat je er met een hamer op je hand slaat maar dan overal op je hele arm tegelijk. gelukkig liep de hoofdstroom tussen wijsvinger en duim.Michel Uphoff schreef: ↑wo 29 jul 2020, 02:10 ik ga het toestel eerst testen zonder aangesloten condensatoren, om zo een inschatting te maken van het opgewekte voltage. Pas als ik daar een goed beeld van heb, bouw ik de condensatoren.