Ja natuurlijk. De mens kan ver nadenken en heeft in principe alle mogelijkheden om de wereld en zich zelf onder controle te houden en ik denk dat we ook best wel weten hoe dat zou moeten. Maar zoals al door anderen opgemerkt wil de mens niet graag voor zichzelf of de groep waar hij in leeft als eerste nadelige compromissen sluiten, en dat is nu precies wat hier wel nodig is. Dus in theorie heb je gelijk maar in de praktijk vrees ik dat de mens als geheel niet in staat is om dat te regelen. En daarom zal de natuur het uiteindelijk zelf gaan regelen, maar het gekke is dat ondanks dat de nadelige consequenties dan nog veel groter zijn voor de mens en men dat zeer goed snapt, de mens als geheel toch niet de macht heeft om er voortijdig wat aan te doen. Het bewijs daarvan kun je zien als je de hele geschiedenis van de mens gaat analyseren. Dus vanaf een afstand gezien zie je dan dat de mens zich feitelijk hetzelfde gedraagt als een potje gist ookal is hij nog zo slim en met een eigen wil. Vandaar mijn vergelijking daarmee.AdvanderVen schreef: ↑di 28 jul 2020, 15:26 Je zegt nogal wat over de mens ervan uitgaande dat de mens in beginsel niet anders is dan alle andere zoogdieren en met name primaten. Maar dat is juist niet het geval. De mens verschilt van all andere dieren, dat hij een derde graads wezen is.
De auteur van het boek The World Solution for World Problems vroeg me eens:
Ik vermoed dat het aantal muizen een veelvoud van het aantal mensen is.AdvanderVen schreef: ↑ma 10 aug 2020, 16:18 Alle zoogdiersoorten komen slechts voor in duizendtallen. De zoogdiersoort Mens komt voor in miljardtallen (zes nullen erbij).
precies. Dus het resultaat is een langere duur van exponentiele groei en dat gaat net zolang door tot er weer een gebrek ontstaat. Uiteindelijk kan ook de mens dat gebrek niet meer oplossen.AdvanderVen schreef: ↑ma 10 aug 2020, 16:18 De mens past zijn omgeving aan aan zich zelf. Vandaar dat hij niet meer is gebonden aan een beperkte habitat en zich in de loop van de tijd over de hele planeet heeft verspreid.
Tot de landen waarin de bevolkingsafname zelfs tot problemen kan gaan leiden behoren Brazilië, Italië en Iran.vincentcius schreef: ↑di 11 aug 2020, 09:20 En zijn dat dan voornamelijk landen waar het geloof een mindere rol speelt ?
Opmerking moderator
De vraag is dan natuurlijk: hoe ziet die uitsterving er precies uit. Er is weinig fantasie voor nodig om een idee te krijgen hoe dat precies zal gaan gebeuren.
Het idee van de mens als een 'bag carrying ape' wordt beschreven op pagina 52 vanXilvo schreef: ↑za 08 aug 2020, 14:20Graag onderbouwen met bron.AdvanderVen schreef: ↑za 08 aug 2020, 14:11 De derde graad (auto-imaginatie) houdt in dat de mens in staat is zich een beeld van het verleden en de toekomst te maken en dat kan een dier niet.