Allereerst allen, hartelijk dank voor de inbreng en belangstelling. Dit wordt zeer op prijs gesteld.
Hier per opmerking kort mijn inbreng:
HansH: Misschien een keer goed droog maken met een fohn.
wat voor materiaal is de bruine isolatie?
Fohn is een slecht plan met acrylaat, dat vervormt al vrij snel. Maar vocht in het acrylaat zou een mogelijke bron van ellende kunnen zijn. Wat er op dit moment tegen spreekt is dat de kleine kartonnen machine in dezelfde ruimte geen last van eventueel vocht lijkt te hebben. Maar, uitzoekpuntje.
Die bruine plaat is een composiet kunststof genaamd celleron, een zusje van pertinax. Het kent een uitstekende elektrische isolatie.
PP: Ik vraag mij af of de pinnetjes aan de collector armen wel lading oppikken. Wat gebeurt er als je daar even borsteltjes zet?
HansH: Hoe scherp zijn de puntjes van de collecorkammen? Dat moeten hele scherpe naalden zijn lijkt mij.
De puntjes leken mij scherp genoeg, maar omdat ook ik twijfelde heb ik ze al een keer vervangen door sleepborsteltjes, zonder resultaat.
CoenCo: deze mogelijk als spanningsbron gebruiken voor de verdachte machine
...
als alle machines die rare gekruiste-snaar constructie hebben
Dat is een goed idee, ik kan daarmee eens kijken of ik ergens een lek kan vinden. Wat betreft die niet gekruiste snaren, nee dat kan voor zover ik kan verzinnen geen denkbaar effect op de werking hebben. Er zijn overigens wel Wimshurst machines met eenzelfde snaaraandrijving als ik bedacht had (zul je altijd zien dat je niet de eerste met een puik idee bent..)
oooVincentooo: Waarom zitten de bollen op de collectoren?
Om de lading te spreiden en zo een lokaal te grote veldsterkte zo lang mogelijk uit te stellen. Maar ook zonder die bollen is er geen vonkoverslag.
JKien: Bouw een simpele elektroscoop
Goed plan, zeker in combinatie met de tip van CoenCo!
JKien: Als je de kartonnen Wimshurstmachine nog hebt zou je met een koperdraadje kunnen controleren of die verbinding een ongunstig effect heeft.
Ja, dat was ook mijn eerste twijfelpunt. Maar helaas, de kartonnen Wimshurst doet het nog steeds uitstekend als ik de centra van beide conductorarmen elektrisch met elkaar verbind.
Iemand nog een idee waarom de machine niets doet als ik de conductorarmen correct heb staan, en een feestje van ozon en corona geeft als ik ze verkeerd plaats?
Ik ga vanavond of morgen als eerste eens met de gecombineerde tip van CoenCo en Jkien aan de slag. Daar moet toch informatie uit kunnen komen die mij verder helpt.