- Een staafje celleron (1*1*24 cm) is heel goed uitgeschuurd en grondig ontvet met isopropanol en voorzien van ingeschroefde aansluitingen op 0, 2.75, 5.5, 11 en 22 cm.
- Zonder aangesloten staafje trok de Wimshurst bij ongeveer 2 omwentelingen per seconde van de zwengel maximaal 24 mm lange vonken.
- Het staafje aangesloten op de buitenste punten (22 cm onderlinge afstand) leidde tot een maximale vonklengte van ongeveer 4,5 mm bij ruwweg hetzelfde toerental.
- Een stapje dichterbij (16,5 cm) leidde tot vonkbruggen van maximaal 4 mm
- Op 11 cm kreeg ik maximaal 3 mm vonken
- Op 5,5 cm werd dit 1 mm.
- En op 2,75 cm onderlinge afstand over celleron van de elektroden was er geen zichtbare vonk meer te maken.
Over die specifieke weerstand van kunststoffen, de opgaven lopen sterk uiteen per bron, en mijn lijst van kunststofeigenschappen geef geen bekende specifieke weerstand voor dit composietmateriaal op. Dat had mij moeten alarmeren. Afgaande op die Chinese waarden zou het teststaafje hierboven een weerstand van 220 MΩ hebben tussen de buitenste aansluitpunten. Bij een vonkbrug van 24 mm kan je schatten dat er een spanning is opgewekt van ruwweg 24.000 tot 72.000 volt. Laten we zeggen 50 kV. Die kleine Wimshust levert maximaal 5 μA aan stroomsterkte. Dan is die 220 MΩ echt een te lage weerstand.