Ja. Als je x,y - coördinaten gebruikt (geen Schwarzschild coördinaten.)HansH schreef: ↑di 01 sep 2020, 22:26Ik probeer me even voor te stellen of ik die 2 pieken voor de geest kan halen.Gast044 schreef: ↑di 01 sep 2020, 15:50 Het is zinloos/nietszeggend om te spreken van een sterkte van de kromming van ruimtetijd, het gaat om de "snelheid of mate van verandering" in de kromming
Screenshot_20200828-052354_Drive.jpg
als ik nu dat plaatje pak van die trechter en dat in gedachten om zou zetten naar x en y coordinaten dan heb je in feite gebogen x,y coordinaten. vervolgens kun je daar dan de lichtstraal laten invallen op by constante y gelijk een de straal van de zon en x laten doorlopen vanaf oneindig, dus als de coordinaten nog recht zijn. als je dan de lichstraal steeds bijbuigt naar het raakvlak in het locale punt langs de vector die loodrecht op dat raakvlak staat dan zou je dus de lijn krijgen in de gekromde ruimte die het licht gaat volgen ?
Hier zie je wat beter dat die lichtstraal twee maal dezelfde mate van verandering van kromming in (Schwarzschild) ruimtetijd passeert. (Die pieken van die website geven aan hoeveel het licht daar gebogen wordt.)
(Ik vermoed dat je bij een Schwarzschild berekening die twee pieken niet meer tegenkomt .. iig vraag ik me af "hoe dan"??)
Nee. Als je de zon weghaalt, gaat de gekromde lijn, de nul-geodeet (boven) rechtdoor. Er bestaan dan geen pieken, want er is geen kromming.als je daarna de zon weghaalt maar de lijn die het licht volgde laat staan dan krijg je rechte coordinaten met een gebogen lijn met waarschijnlijk de 2 pieken. is dat wat er gebeurt?
Maar die "factor 2" is nu toch duidelijk?
Alleen bij de lichtsnelheid c is de "ruimtelijke kromming" even relevant als de "tijd-kromming" en heb je de volledige "factor 2". Voor vrijwel alles geldt dat de "tijd-kromming" volledig overheerst en zorgt voor gravitatie (omdat bijna alles een lage (niet relativistische) snelheid heeft).
Het is niet zo dat tijd meer gekromd wordt dan ruimte of visa versa. Het is alleen dat trage objecten veel meer door de tijd reizen dan door de ruimte, behalve licht in vacuüm. (Dit wordt heel mooi toegankelijk uitgelegd in "Relativity Visualized".)