Ik heb van de "solution of quintic equations and higher degree polynomials" van Samuel Bonaya Buya een .pdf bestand en een herstelde .docx bestand gemaakt: en .Professor Puntje schreef: Onleesbaar! Wil je er een pdf van maken?
Met de oplossingsmethode van Newton-Raphson kun je bij benadering alle vijf oplossingen bepalen voor de algemene vijfdegraads vergelijking.sajajpm schreef: Je breng gewoon 2zx naar de andere kant, dan wordt de vergelijking (x5)2 + 2c(x5) + c2+ z2 = 0 (6)
Ik kom pas weer terug wanneer ik een oplossingsmethode heb bedacht die ik kan bewijzen aan de hand van een voorbeeld.
De uiteindelijke oplossing voor "the general quintic equation" vind je op de website vansajajpm schreef: Met de oplossingsmethode van Newton-Raphson kun je bij benadering alle vijf oplossingen bepalen voor de algemene vijfdegraads vergelijking.
Zonder bewijs heb ik een oplossingsmethode bedacht voor de vijfdegraads vergelijking ax5 + ex + f = 0. Ik maak gebruik van de algemene hypergeometrische funktie.Zij mijn bijlage:Professor Puntje schreef: Goed - geef dan je formule voor een exacte reële oplossing van x5 + x + c = 0 .
In die formule mag je maar een eindig aantal keren optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen en worteltrekken. Andere bewerkingen zijn niet toegestaan.
sajajpm schreef: ↑ma 25 jan 2016, 17:46Ik heb een oplossing bedacht voor de vijfdegraads vergelijking :a x5 + b x4 + c x3 + d x2 + e x + f = 0 ?. a x5 + b x4 + c x3 + d x2 + e x + f deel je door: gx4 + hx3 + x2 + j x + k, dan krijg je : (φx +α) + Rest / (gx4 + hx3 + ix2 + jx + k)=0. Met andere woorden: a x5 + b x4 + c x3 + d x2 + e x + f = (φx + α)(gx4 + hx3 + ix2 + jx + k) + Rest = 0. Ik heb de berekeningen uitgewerkt en vele malen gekontroleerd. Algebraïsch heb ik geen fouten kunnen ontdekken. Wanneer ik de formule met een vijfdegraads vergelijking test, dan blijken de uitkomsten niet te kloppen. Misschien hebben jullie een antwoord hiervoor, of dat jullie fouten in mijn berekeningen kunnen vinden.ax5.docxax5.docx317070 schreef: Kun je eens uitwerken wat volgens jou de oplossing is van
a x^5 + b x^4 + c x^3 + d x^2 + e x + f = 0 ?