Volgens mij komt het erop neer dat je gebruik maakt van de rolweerstand. Je hebt een statische rolweerstand die groter is dan de dynamische (en omdat de werkelijkheid altijd moeilijker is dan dit soort simpele modellen is de rolweerstand bij langzame snelheid ws relatief groter dan met hoge snelheid).
Kracht is gelijk aan de massa maal versnelling dus je heel langzaam naar voren versnellen (lage kracht) en heel snel stoppen en naar achter bewegen (hoge kracht). Dan weer heel langzaam naar voren versnellen etc.
Dan is de lage kracht naar achter gericht en de hoge kracht naar voren (maar de totale impuls blijft dus gelijk). De lage kracht ondervind relatief meer weerstand dan de hoge kracht en dus beweeg je netto naar voren. Dit is een beetje hetzelfde als het effect dat de wielen blokkeren bij het naar achter draaien, maar dan minder efficiënt.
Dit wordt moeilijker al naar gelang de rolstoel minder rolweerstand heeft. Ik vermoed dat met zachte banden op tapijt dit beter zal gaan dan met harde banden op plavuizen.