Ik ben 21 jaar oud, en ben vorig jaar afgestudeerd in TSO via avondonderwijs in webdesign & grafische vormgeving (richting omwille van een snel traject dat ik thuis kon volgen). Mijn ambitie en interesse leunt sterk aan bij de medische wetenschappen & chemie. Dus zou ik enorm graag farmaceutische wetenschappen gaan studeren. Aan deze keuze denk ik toch al een kleine 2 jaar en ben er vrij zeker van dat dit is wat ik wel doen. Het probleem is vooral dat ik niet echt het reguliere onderwijs heb gevolgd en al zeker niet in een sterke wiskunde & wetenschappelijke richting, dus starten aan deze opleiding met mijn huidige kennis zou zowiezo mission impossible zijn.
Momenteel ben ik in de 1ste bachelor biomedische laboratoriumtechnologie bezig, deze richting vind ik interessant en het eerste jaar is nog redelijk algemeen (identiek aan de opleiding chemie/biochemie). Dit is op een professionele bachelor niveau en volg ik dit dus aan de hogeschool en niet aan de universiteit. Dit jaar zou ik dan willen gebruiken als "voorbereidingsjaar" om zo volgend jaar naar de 1ste bachelor farmaceutische wetenschappen te gaan.
Nu twijfel ik toch of ik na dit jaar "klaar ben" om farmaceutische wetenschappen te volgen aan de universiteit. Op vlak van chemie en biologie ben ik vrij zeker dat het gaat lukken aangezien we inhoudelijk meer zien dan een wiskunde wetenschappen zou zien in het middelbaar. Maar voor fysica en wiskunde ben ik toch aan het twijfelen, wij zijn alles vele beknopter en meer toegepast op biomedische laboratoriumtechnieken. Volgende hoofdstukken komen aan bod bij fysica en wiskunde:
Wiskunde:
1. Algebra:
- algebraisch rekenen
- breuken
- machten en wortelvormen
- ontbinden in factoren
- werken in SI eenheden
- definities
- algebraïsche, exponentiële, logaritmische, goniometrische en cyclometrische functies
- oplossen van gemengde vergelijkingen en stelsels
- limieten en continuïteit
- afgeleiden
- onbepaalde en bepaalde integralen
- differentiaalvergelijkingen
Fysica
komen volgende hoofdstukken aanbod (heb de subhoofdstukken eruit geknipt):
DEEL I INLEIDING
1. INLEIDING
2. VECTOREN
DEEL II MECHANICA
3. KINEMATICA
4. DE WETTEN VAN NEWTON
5. DE BEHOUDSWETTEN
DEEL III VLOEISTOFMECHANICA
6. STATICA VAN FLUÏDA
7. VISCOSITEIT
8. OPPERVLAKTESPANNING
Hoofdstuk 14: Trillingen
Hoofdstuk 15: Golfbeweging
Hoofdstuk 16: Geluid
Hoofdstuk 32: Licht, reflectie en breking
Hoofdstuk 34: Golfkarakter van licht, interferentie
Hoofdstuk 35: Diffractie en polarisatie
Hoofdstuk 37: Kwantumtheorie en het model van een atoom
Het programma van farmaceutische wetenschappen dat ik zou willen volgen zou volgende zijn:
https://onderwijsaanbod.kuleuven.be/opl ... 016977.htm
Er wordt bij vooropleiding duidelijk gezegd dat je het beste uit een richting komt met 6u wiskunde in het secundaire. Maar aangezien mijn traject zo speciaal is gelopen is het moeilijk inschatten of ik mijn niveau kan vergelijken met een 6u wiskunde na dit jaar. Ik zal wel een brede basis kennis hebben denk ik, maar ik zie dan bijvoorbeeld geen meetkunde of statistiek. Ook moeten we alle functies niet zo diepgaand kennen zoals ze in het middelbaar moeten. Regel van horner en veelterm delingen komen bijvoorbeeld ook allemaal niet aan bod. Het zijn allemaal kleine dingen maar tesamen bouwen ze toch wel een achterstand op. Ik zie wel een voordeel in bijvoorbeeld de labo ervaring die ik nu opdoe, die waarschijnlijk mij wel een kleine voorsprong zal geven. Maar voor de rest...
Wat is jullie mening en tips vanuit mijn situatie bekeken? Zou ik in 2021-2022 kunnen starten in farmaceutische na dit jaar BLT te hebben gedaan? Zou ik mijn niveau kunnen vergelijken met een wiskunde wetenschappen na dit jaar of ga ik waarschijnlijk achter lopen?
Ik heb een zo kort mogelijk proberen houden, wou zoveel mogelijk informatie meegeven zodat de situatie een beetje verduidelijkt is.