viewtopic.php?p=1144480#p1144480
Jouw fouten zijn het gebruik van de afmetingen van de flitser, die doet niet terzake en (zoals Vincent ook al schreef) het idee dat je stralingsdruk zomaar gelijk stelt aan geluidsdruk.
Moderator: physicalattraction
viewtopic.php?p=1144480#p1144480
Het idee klopt wel, alleen is het effect veel te zwak om waar te nemen.
Ik gebruik in
Nee, dat zeg ik nergens.
Daar heb ik een programmaatje voor gemaakt, dat ga ik niet publiceren of uitleggen. Dat zou een veel te lang verhaal worden dat je waarschijnlijk toch niet zou lezen.
Jouw blik was 2 bij 3 cm?
Ik heb je eerder laten zien dat die stralingsdruk niet 1 op 1 aan lucht wordt doorgegeven. Zelfs niet bij benadering.
Dan krijg je zelfs helemaal geen geluid.
Er is, minstens 2 maal door mij en minstens 1 maal door Vincent, verteld dat de grootte van de flitser er niet toe doet.
Dat is eerder geopperd en en prima idee. Maar dat heeft niets te maken met het geluid dat jouw blik produceert.
Mooi, dan zijn we daar uit, het geluid is niet of nauwelijks te horen. Volgens een internet pagina weegt een haar een kleine mg. Probeer het eens, een haar op een blik laten vallen. Je hoort niets.
De bodem van jouw blik heeft geen verwaarloosbare massa. In de verste verte niet.HansH schreef: ↑wo 21 okt 2020, 22:23 Wat mij alleen nog niet duidelijk is is waarom druk op een oppervlak met verwaarloosbare massa niet dezelfde geluidsdruk oplevert, immers actie=reactie. dus geluidsdruk moet dan toch een tegendruk opleveren die door de lucht geleverd wordt? en die druk geeft de lucht een versnelling en snelheid en geluidsgolven zijn druk en snelheid als golf.
Ik neem aan, dat die koektrommel een geluid gaf bij het ontladen van een flitsbuis? Dan zou het ook het best krachtige elektrische veld dat bij de ontladingspuls ontstaat kunnen zijn die het staal van de bodem in beweging bracht.@HansH: Kun je daarmee verklaren dat je een bodem van een koektrommel kunt laten resononeren op een goed hoorbare manier zoals ik had ervaren?
Ik denk dat je beter gebruik kunt maken van relatieve verandering ipv absolute capaciteitsmeting. als Q=C*U en U is vast opgedrukt dan is dQ=U*dCMichel Uphoff schreef: ↑do 22 okt 2020, 02:21 Een berekende verplaatsing door invallend zonlicht van 0,01 mm van een gordijntje aluminiumfolie van 10 bij 10 cm dat vrij hangt op zeg eens een mm van een vaste plaat leidt tot een capaciteitsverandering in de orde van grootte van 1 pF. Dan wil je toch tenminste een factor 10 betere resolutie hebben wil er van een betrouwbare vaststelling van het effect sprake kunnen zijn, en aan de daarvoor benodigde nauwkeurigheid en gevoeligheid komt mijn capaciteitsmeter niet.