Ik bel met mijn moeder elke dag.
of
Ik bel mij moeder elke dag.
Moderator: Rhiannon
Opmerking moderator
Ook -d/-dt is op zich eenvoudig. Je neemt dan de stam van het werkwoord en bepaalt of er wel of geen -t achter komt. (De stam van een werkwoord vind je door van het hele werkwoord -en af te halen. Wat dan rest, is de stam. De stam van worden is word-, de stam van leiden is leid-, de stam van houden is houd-, enz.).
De stam van veranderen is verander-, het gaat hier om 3e persoon enkelvoud, dus bij lopen zou het zijn 'hij loopt', dus is het hier 'er verander-t'. Wees gerust, ik heb het even voor je veranderd (hier wel met -d, want het gaat hier om een voltooid deelwoord van een zwak werkwoord dat niet tot de groep van 't kofschip hoort).
Om de betekenis(sen) van een woord te vinden kun je in Van Dale kijken, zowel in het gewone woordenboek als in het gratis online woordenboek. Ook op betekenis-definitie.nl kun je dit vinden. Hieronder de links naar de betekenissen van 'wel'.
Wil je een aanwijzend voornaamwoord gebruiken dat verwijst naar een zelfstandig naamwoord, zijn er twee opties. Je verwijst naar een zelfstandig naamwoord dat als lidwoord 'de' heeft (een zogenaamd de-woord) of het gaat om een zelfstandig naamwoord dat als lidwoord 'het' heeft. In het eerste geval gebruik je 'deze' of 'die', in het tweede geval 'dit' of 'dat'.kwasie schreef: ↑za 24 okt 2020, 00:24
Je titel moet zijn:
Is dit een goede zin?
of
Is deze zin goed?
De dit/deze/die/dat fouten zijn kenmerkend voor mensen met een migratieachtergrond. Maar wees gerust, ik heb in dit stukje tekst ook een werkwoord vermeden zodat ik niet hoefde uit te zoeken of het met -d of -dt was.
Volgens geven de links alle betekenissen van het woord 'wel', maar het kan natuurlijk nooit kwaad om verder te kijken/zoeken of te klikken op interessante verwijzingen. Zo leert men heel wat.