kwasie schreef: ↑vr 13 nov 2020, 20:35
Pas nou op! Bij elke wiskundige met een beetje zelfrespect gaan de haren overeind staan na het lezen van zo'n uitlating.
We zijn hier niet in het wiskunde forum, en ik ben geen wiskundige. Mijn haren gaan recht overeind staan van iemand die vanaf z’n zolderkamertje denkt te kunnen beweren dat 100en professionals al hun hele leven iets helemaal fout doen, puur omdat het niet in overeenstemming is met een ander vakgebied.
jkien schreef: ↑vr 13 nov 2020, 21:01
En zijn er daarbij regels? Gaat het om de overzichtelijkheid zodat er geen krachtpijlen dwars door het voorwerp getekend zijn, zoals kwasie zegt, of is het een manier om druk- en trekkrachten te onderscheiden?
De pijlpunt zit meestal op de plek waar de kracht aangrijpt. Dat heeft als voordeel dat het vaak overeenkomt met de fysieke plek. Bij een vloerbalk komt de belasting van boven, en zit de paalfundering aan de onderkant.
Bij een snede in een balk teken je de krachten altijd aan de buitenkant, dan zit dus afhankelijk van de richting de punt of de staart op het aangrijpingspunt.
Overigens tekenen we soms ook kromme pijlen(momenten), drie pijlen met een streep erboven (q-lasten), pijlen met 2 punten achter elkaar (wingings-) momenten etc.
En natuurlijk holle pijlen voor verplaatsingen.
En had ik al gezegd dat civielers de positieve richting meestal naar beneden tekenen (x-z assenstelsel), maar werktuigbouwers de positieve richting naar boven (x-y assenstelsel).