Maarten1234 schreef: ↑zo 27 dec 2020, 13:31
Xilvo schreef: ↑za 26 dec 2020, 10:30
Tijd is relatief, dat weten we. Dat wil niet zeggen dat we in de praktijk geen leeftijd kunnen toekennen aan het heelal.
Ik ken mijn eigen leeftijd, al is dat niet op de minuut nauwkeurig.
Het lijkt me dat je op die manier, via allerlei zijwegen, toch een Newtoniaans wereldbeeld wil aanhouden met vaste maten voor tijd en ruimte (één duidelijke leeftijd voor het universum), terwijl sinds Einstein duidelijk is dat (verstreken) tijd en gemeten lengte relatief zijn en waarnemersafhankelijk. Dit omdat Einsteins wereld zo'n verregaande en vreemde consequencies heeft, houdt men het toch maar bij een Newtoniaans heelal met een vaste leeftijd.
Ik vrees dat jij de relativiteitstheorie niet begrijpt. Wat je hier zegt is namelijk onzin.
Dat grootheden relatief zijn betekent niet dat sommige waarnemers/coordinatenstelsels niet natuurlijker of simpeler zijn dan anderen.
Je kunt bijvoorbeeld Newtonse mechanica voor algemene waarnemers definiëren, maar dat is een heel stuk lastiger dan de Newtoniaanse mechanica voor inertiaalwaarnemers te definiëren. Voor sommige toepassingen is die algemene formulering handig, maar voor de meeste volstaat de variant die beperkt is tot inertiaalwaarnemers, temeer omdat we zelfs hier op aarde in veel gevallen ons referentiestelsel als inertiaal kunnen benaderen.
Als we het over klimaat- en weersystemen hebben, dan is het ronddraaiende perspectief weer toepasselijker. De prijs die je dan moet betalen is de introductie van schijnkrachten.
Elke situatie heeft een voorkeur voor een waarnemersstelsel. Als je dat ontkent dan heb je nog nooit expliciete berekeningen in de mechanica, speciale of algemene rel.theorie gedaan.