Ik vertelde je net dat dat niet zo is.Maarten1234 schreef: ↑ma 28 dec 2020, 13:07 Ja, maar het relatieve verschil met onze klok verschilt in toenemende mate, niet?
De ruimte dijt overal even sterk uit, voor zover we weten. Niet sterker "daarginds".Maarten1234 schreef: ↑ma 28 dec 2020, 13:14 Wat ik feitelijk wilde aantonen is dat onze waargenomen uitdijing van ruimte daarginds, ook samengaat met een toenemende (gravitationele) tijdcontractie aldaar. QED.
Dit voorbeeld laat zien dat dat in sommige omstandigheden het geval is wat allerminst betekent dat het altijd opgaat.Maarten1234 schreef: ↑ma 28 dec 2020, 13:23 Uit dit voorbeeld kunnen we zien dat de meting van tijdsdilatatie samengaat met de meting van een ruimtekrimp en de meting van een ruimte-uitzetting weer samengaat met een tijdcontractie.
Op basis van vele observaties.
Er is toch een kromming van de ruimte in een zwaartekrachtsveld? Bijvoorbeeld licht buigt nabij een zwaar voorwerp.Xilvo schreef: ↑ma 28 dec 2020, 13:32Dit voorbeeld laat zien dat dat in sommige omstandigheden het geval is wat allerminst betekent dat het altijd opgaat.Maarten1234 schreef: ↑ma 28 dec 2020, 13:23 Uit dit voorbeeld kunnen we zien dat de meting van tijdsdilatatie samengaat met de meting van een ruimtekrimp en de meting van een ruimte-uitzetting weer samengaat met een tijdcontractie.
Waar is je "ruimtekrimp" in een zwaartekrachtsveld?
Voor zover ik weet is voornamelijk de kromming van de tijdscomponent hiervoor verantwoordelijk. Maar dat is de algemene relativiteitstheorie, daar durf ik geen stellige uitspraken over te doen.Maarten1234 schreef: ↑ma 28 dec 2020, 13:38 Er is toch een kromming van de ruimte in een zwaartekrachtsveld? Bijvoorbeeld licht buigt nabij een zwaar voorwerp.