Goed - het boek waarmee ik dit topic begon heeft dus gelijk.
Is nog even de vraag hoe dat er in de praktijk uit ziet (bijvoorbeeld met vier sinustonen die op verschillende tijden klinken).
Die tijdinformatie ben je niet kwijt, die zit nog steeds in het signaal. Anders zou terugtransformeren niet het oorspronkelijke signaal kunnen opleveren.OOOVincentOOO schreef: ↑wo 03 feb 2021, 19:06 Als je van het hele muziekstuk totaal de Fourier transformatie neemt kun je niets zeggen over de bepaalde frequentie (toonhoogte) van een gespeelde noot op tijdstip x. De tijdinformatie ben je dan kwijt om uit het spectrum te zien welke frequentie op welk tijdstip gespeeld is.
Ook lage frequenties kunnen uitstekend en met precisie bepaald worden.OOOVincentOOO schreef: ↑wo 03 feb 2021, 20:38 De lage tonen hebben een breed spectrum waargenomen door oren (verschil tussen links rechts kan niet bepaald worden frequentie is slecht bepaald) dan is de locatie slecht waar te nemen t.o.v. een hoge frequentie mug?
Welke zijn nog niet beantwoord?Professor Puntje schreef: ↑wo 03 feb 2021, 20:53 @000Vincent000
Ik vind het niet erg zolang mijn eigen vragen uiteindelijk ook nog aan bod komen.
Professor Puntje schreef: ↑wo 03 feb 2021, 16:37 @HansH
Dat begrijp ik, maar het gaat mij om het geval van een aantal (zeg 4) tonen van eindige duur met onderling verschillende begin- en eindtijd. Keren die tonen na Fouriertransformatie en terug-transformatie ook weer met hun juiste begin- en eindtijden terug? Kun je dat ook laten zien?
Dat wil zeggen ik zie nog graag een praktisch voorbeeldje van vier sinustonen van verschillende frequentie die op verschillend tijdstippen beginnen en stoppen en met een verschillende duur. En dan hoe dat totaalsignaal via de inverse transformatie uit de Fouriergetransformeerde van het totaalsignaal weer terug kan worden gevonden.Professor Puntje schreef: ↑wo 03 feb 2021, 16:54 Goed - het boek waarmee ik dit topic begon heeft dus gelijk.
Is nog even de vraag hoe dat er in de praktijk uit ziet (bijvoorbeeld met vier sinustonen die op verschillende tijden klinken).
Ik kan je wel een voorbeeldje maken. Maar dat kost me wel wat tijd. Ik weet nog niet in Python of Origin (de laatste is sneller en makkelijker maar dat lukt alleen op het werk).Professor Puntje schreef: ↑wo 03 feb 2021, 21:09 Dat wil zeggen ik zie nog graag een praktisch voorbeeldje van vier sinustonen van verschillende frequentie die op verschillend tijdstippen beginnen en stoppen en met een verschillende duur. En dan hoe dat totaalsignaal via de inverse transformatie uit de Fouriergetransformeerde van het totaalsignaal weer terug kan worden gevonden.
Ja hoor - met zo'n gladde window is ook de bedoeling. Anders krijg je inderdaad allerlei artefacten.OOOVincentOOO schreef: ↑wo 03 feb 2021, 21:42 Echter een vraag: Indien de sinussen abrupt eindigen en beginnen krijg je dirac delta pulsen. En een erg lelijk spectrum.
Kun je beter geen signaal gebruiken in de vorm van: sin(a*x)*exp(-b*x^2) zoals ik bij eerdere voorbeeld gaf? Tijd fase verschuiving en breedte pulsen is makkelijk in te stellen.
Ik denk niet dat ik daar hier een antwoord op kan geven. Niet om dat het moeilijk is, maar omdat het veel werk is.Professor Puntje schreef: ↑wo 03 feb 2021, 21:09 Dat wil zeggen ik zie nog graag een praktisch voorbeeldje van vier sinustonen van verschillende frequentie die op verschillend tijdstippen beginnen en stoppen en met een verschillende duur. En dan hoe dat totaalsignaal via de inverse transformatie uit de Fouriergetransformeerde van het totaalsignaal weer terug kan worden gevonden.
Met python gaat het prima.OOOVincentOOO schreef: ↑wo 03 feb 2021, 21:42 Ik kan je wel een voorbeeldje maken. Maar dat kost me wel wat tijd. Ik weet nog niet in Python of Origin (de laatste is sneller en makkelijker maar dat lukt alleen op het werk).