Hallo allemaal,
Ik zit in 5havo moet voor scheikunde zouten aantonen. Ik heb in een reageerbuis de stoffen Calciumsulfaat of ammoniumbromide gekregen. ik moet aantonen welke stof in de reageerbuis zit. ik heb een stappenplan gekregen over hoe ik dit moet aanpakken.
stappenplan
1. directe waarnemingen
2. zuur-base reactie
3. neerslagreacties
4. redoxreacties
dit weet ik tot nu toe:
calciumsulfaat en matig oplosbaar in water en ammoniumbromide is goed oplosbaar in Water. Ik las op internet dat als je calciumsulfaat oplost met water dat het warm wordt maar hier heb ik zelf nooit iets van gehoord, weet iemand hier wat over?
ik weer dat je ammoniumbromide kan aantonen met een zuurbase reactie. ammonium is een is een zuur, dit kunnen we aantonen met een indicator of een ph-papier. wanner we natronloog toevoegen aan de oplossingen een beetje verwarmen ontstaat er water en ammoniak. en dit kan je sterk ruiken
ik loop vast op het gedeelte dat ik niet weet hoe de oplossing van calciumsulfaat eruit zit, omdat ik niet op school ben en geen docent heb op dit moment weet ik niet hoe ik verder kan gaan.
Ik begrijp ook het gedeelte van redoxreactie niet. ik begrijp niet hoe je iets kan aantonen met een redoxreactie?
Zou iemand mij kunnen helpen, alvast bedankt!