Hoi allemaal, ik heb een vraag over hoe ik een bepaalde berekening kan maken. Ik ben zelf totaal niet handig met formules e.d. dus ik zoek even hulp.
Ik heb vier zware rechtopstaande houten lijsten met glas erin (soort kunst zeg maar) die ik op een voet wil zetten zodat het uit zichzelf overeind blijft staan. Omdat het vrij zware dingen zijn, is het belangrijk dat de voet ofwel zwaar genoeg, ofwel groot genoeg is om niet om te vallen. De voet moet gemaakt worden van een houten plank of balk, en de verticale lijsten worden direct op deze voet bevestigd. Bekend zijn natuurlijk de afmetingen en het gewicht van de objecten, waarbij het gewicht evenredig is verdeeld (niet topzwaar zeg maar). Is er een formule die ik kan gebruiken (soort hefboom verhaal misschien?) waarmee ik kan berekenen hoe groot/dik/zwaar (weet niet of het gewicht van de voet relevant is) de voet moet zijn om te zorgen dat het niet omvalt? Je zou misschien zeggen "probeer het gewoon in de praktijk" maar het wordt nog een klus om de twee aan elkaar te bevestigen dus het liefst reken ik het vooraf uit.
Alvast bedankt voor het meedenken!