patrickwalthie schreef: ↑ma 22 mar 2021, 21:22
In de bijlage het hele verhaal. Het is alles bijeen een uit de hand gelopen hobby. Ik wil een cv ketel maken die werkt op water, lucht en elektriciteit.
De energie om het water te verdampen komt uit elektriciteit? Welk rendement verwacht je?
In deze bijlage is de toevoeging van de warmte gedaan met een eenvoudige ventilator. En dat werkt niet. Met behulp van de eerdere tekening (een radiateur met aanzienlijk grotere ventilator) levert voldoende verdampingswarmte op.
In jouw tweede document zie ik een ventilator en daarboven een koelspiraal. Waarom een
koelspiraal? Het verdampende water in het vat erboven ontrekt heel veel warmte, je moet warmte toevoeren, niet koelen!
Vanuit een bron. En ik moet toegeven dat ik dit niet goed begrijp, helaas. Vooral punt 1.
Evaporation is an operation that is controlled by the rate of heat transfer, and the evaporation rate depends on the following factors:
1. Temperature difference between the heating agent and the liquid to be evaporated.
The boiling temperature of the liquid to be evaporated increases as it becomes more concentrated. However, as the process is conducted under vacuum, the temperature difference between the heating agent and the liquid to be evaporated is greater as the boiling temperature if the mixture is much lower than that corresponding to atmospheric pressure. Higher temperature differences lead to higher evaporation rates.
"The boiling temperature of the liquid to be evaporated increases as it becomes more concentrated" Ik neem aan dat ze bedoelen dat de dampdruk in het vat toeneemt, anders zou ik niet weten wat "more concentrated" wordt. Bij hogere druk neemt de kooktemperatuur inderdaad toe. Maar waarom staat direct daarna dat het onder vacuum gebeurt?
"However, as the process is conducted under vacuum, the temperature difference between the heating agent and the liquid to be evaporated is greater as the boiling temperature if the mixture is much lower than that corresponding to atmospheric pressure." Geen chocola van te maken. Moet het "greater as" misschien "greater than" zijn? Het temperatuurverschil is groter dan de kooktemperatuur?
Het mengsel is veel lager dan de atmosferische druk? Het is een onbegrijpelijke tekst. Logisch dat je het niet begrijpt, het is wartaal. Waar heb je dit vandaan?