Gisteravond had ik een discussie met een huisgenote van me. Het begon over welke partij de betere visie had. Naar mijn mening meer VVD en CDA omdat die meer op de langere termijn denken. Zij vond echter dat PvdA en SP ed beter waren omdat de langere termijn sowieso onbekend is; misschien hebben we wel een oorlog tegen die tijd of een ouderdomsziekte met veel sterfte die om zich heen grijpt en is er dus helemaal geen probleem van vergrijzing. In haar ogen is het dus beter om nu gewoon te genieten van de dingen (geld) die we hebben. Over 30 jaar zien we wel weer verder.
Ik vind het echter beter om nu vast maatregelen te nemen voor de toekomst, omdat we er vrij zeker van zijn dat door de vergrijzing de AOW en vervroegd pensioen e.d. anders onbetaalbaar wordt. Rek de pensioenleeftijd dus nu maar vast 2 jaar op en betaal nu maar vast 5% meer premie, anders moeten we over 30 jaar de pensioenleeftijd met 5 of misschien wel 10 jaar oprekken en de premie met 30% verhogen om het betaalbaar te houden. Dit was trouwens slechts een voorbeeld, en niet de kern van de discussie.
De vraag aan jullie is: Vinden jullie het beter om op de korte termijn te denken of op de lange termijn? (met argumenten t liefst)