misschien goed om inderdaad de onderwerpen gescheiden te houden. Maar een volgens topic zou voor mij dan zijn om de diepere verklaring te vinden voor die 2 pieken.
Moderator: physicalattraction
misschien goed om inderdaad de onderwerpen gescheiden te houden. Maar een volgens topic zou voor mij dan zijn om de diepere verklaring te vinden voor die 2 pieken.
En waar verschillen wij dan van mening?OOOVincentOOO schreef: ↑vr 21 mei 2021, 19:12 Sorry Puntje even off topic maar ik moet mijn eitje kwijt van een naamloze vogel. Indrukwekkende uitwerking trouwens die ik zeker ga nalopen.
@TommyWhite,
Wij verschillen nogal van mening.
Gedurende mijn werk en op forums valt mij op dat veel zelfs gepromoveerde mensen niet eens in staat zijn zelf iets goed kunnen uitrekenen, statistisch onderbouwen en kunnen uitwerken laat staan uitleggen.
Vaak valt mij op dat zodra iemand harde data/analyse presenteert direct gekritiseerd wordt. Net alsof het reactie is van: "dat kan ikzelf ook doen" vaak erbij verteld "kan ik ook: als ik de tijd zin en interesse had", "ik doe te veel andere belangrijke dingen". Een uitdrukking van mij: iets creëren is veel moeilijker dan kritiseren.
Dat zie ik op het werk ook vaak. Dan doe ik diepe analyses van soms jaren meetgegevens. Dan presenteer ik de gegevens echter: ik zie mijn rol als analist en stel ik mij passief op, en laat/probeer anderen de fysische conclusies en samenhang trekken. Ondanks ik een natuurkunde studie gedaan heb (HBO slechts), net als een journalist stel ik mij passief op.
De meeste mensen realiseren dat niet eens. Men denkt dan dat ik dom of naïef ben en het niet begrijp wat ik analyseer. Vaak krijg je dan "Statler & Waldorf" dialogen van de "experts" die de resultaten op een schoteltje gepresenteerd krijgen. Soms liever hun mond houden voor behoud van status dan te vragen: Vincent, ik snap niet wat je daar gedaan hebt kun je dat uitleggen? Eerder kritiseren: waarom doe je dit: hoe doe je dat? vaak geen benul hebbende hoe meetgegevens uit te werken en te ordenen en zelf urenlang bezig zijn een grafiekje te maken in excel.
Het is leuk en aardig een intuïtief beeld proberen te vormen van complexe materie. Vaak vind ik het lachwekkend te zien als een groep technische experts discussiëren. De hele discussie divergeert (chaos creëren) en de meest vreemde effecten worden erbij gehaald. Af en toe helpt deze methode, vaak bij project startups. Echter met mijn autistisch brein ben ik beter in chaos om te zetten in structuur. Dat zouden meer mensen moeten doen.
Zonder wiskunde kan je de natuur niet omschrijven. Je moet iets kunnen kwantificeren, beschrijven en voorspellen dat lukt onmogelijk met woorden alleen dan ken je alleen de naam van de vogels.
Quote:
"The next Monday, when the fathers were all back at work, we kids were playing in a field. One kid says to me, "See that bird? What kind of bird is that?" I said, "I haven't the slightest idea what kind of a bird it is." He says, "It's a brown-throated thrush. Your father doesn't teach you anything!" But it was the opposite. He had already taught me: "See that bird?" he says. "It's a Spencer's warbler." (I knew he didn't know the real name.) "Well, in Italian, it's a Chutto Lapittida. In Portuguese, it's a Bom da Peida. In Chinese, it's a Chung-long-tah, and in Japanese, it's a Katano Tekeda. You can know the name of that bird in all the languages of the world, but when you're finished, you'll know absolutely nothing whatever about the bird. You'll only know about humans in different places, and what they call the bird. So let's look at the bird and see what it's doing-that's what counts." (I learned very early the difference between knowing the name of something and knowing something.)"
- Richard Feynman
Wat is er zo logisch en intuïtief aan klassieke mechanica? Dat vind ik nogal een erg grootse uitspraak. Eigenlijk vind ik dat een belediging voor alle natuurkunde en wiskunde in de hele geschiedenis.Gast044 schreef: ↑vr 21 mei 2021, 20:27 Bij klassieke mechanica kom je met enkel intuïtie het verst mee.
Opmerking moderator
Ik had hier overheen gelezen. Maar ik neem aan dat je bedoeld een lijn die een gekromde ruimtetijd volgt. Zoals de breedte- en lengtegraden van de Aarde. Dat wordt een geodeet genoemd, zolang er iig geen externe krachten op het object werken/het in vrije val is. Dus voor massieve objecten tijd-achtige geodeten en voor licht/EM straling nul geodeten. (En voor Star Trek ruimte- achtige geodeten.)HansH schreef: ↑vr 21 mei 2021, 07:56Ik had al eerdere een dergelijke opmerking gemaakt: viewtopic.php?p=1154472#p1154472Gast044 schreef: ↑vr 21 mei 2021, 05:44 De pieken verschijnen omdat de afbuiging langs een rechte lijn is berekend. Het is een goede benadering omdat de totale doorbuiging erg klein is. Maar het is geen goede benadering voor de werkelijke kromme: het pad wat het licht aflegd. Wat altijd een nul-geodeet volgt.
wat is nl de definitie van een rechte lijn in een gekromde ruimtetijd? is het dan niet zo dat het gebruikte assenstelsel in feite al die 2 piekjes bevat en feitelijk dus een verwarrende keuze was?