Jan van de Velde schreef: ↑zo 30 mei 2021, 17:52
dat zijn altijd lastige om bij geholpen te worden.
Probleem van een wasknijperveer is dat je weliswaar een relatief grote kracht ter beschikking hebt, maar over een relatief korte afstand.
Die veer langzaam laten ontspannen om de veerenergie over grotere afstand te verdelen vraagt ingewikkelde vertragingssystemen die met knex e.d. wel eens forse weerstandsverliezen zouden kunnen veroorzaken.
Is het een optie om je wagentje "af te vuren" ?
@Jan van de Velde,
Helemaal mee eens.
Er worden allerhande mogelijkheden geleverd zonder een idee te hebben over realistische mogelijkheden. Heeft de docent zelf al een wasknijper aangedreven auto'tje zelf gemaakt?
- Ik krijg het gevoel dat de docent de muizenvallen te gevaarlijk vindt.
- Een uit goede verenstaal gemaakte veer van wasknijper zou ook gevaarlijk zijn.
- Wasknijpers uit mijn voorraad zijn gemaakt van pisbakkenstaal. Plastische vervorming indien verbogen buiten knijpbereik. Zie foto, met handkracht vervormd.
Volgens mij waren "ouderwetse" wasknijpers van beter staal. Ik kan mij herinneren dat ik vroeger pijn in de vingers kreeg als ik ze weer in elkaar probeerde te krijgen.
Mijn mening: met wasknijper veren word het een hele uitdaging. Vooral de overbrengen te reduceren met huis tuin en keuken materialen. Hoe kom je DIY aan dunne (stalen, koperen) buisje om hefboom te verlengen?
Maar dan zal ik wel gezien worden als een pessimist. Ik wilde
serieus naar praktische mogelijkheden kijken uit mijn hobby archief. Echter mijn wasknijpers zijn van pisbakkenstaal.