@ Marko
Verbaal om mij heen slaan? Daar ben ik mij niet van bewust. Als de moderatoren ook vinden dat mijn antwoorden op je kritiek ongepast zijn hoor ik dat graag.
Moderator: physicalattraction
En:Professor Puntje schreef: ↑zo 13 jun 2021, 14:22\( y = \mathrm{R}_{zon} \cdot \left (2 - \sqrt{\mathrm{a}^2 x^2 +1} \right ) \,\,\, \mbox{met} \,\,\, \mathrm{a} = \frac{\tan(\Phi)}{2 \mathrm{R}_{zon}} \,\,\,\,\,\, (17) \)Hierin is Φ de bekende totale lichtafbuiging. Voor het gemak schrijven we (17) ook wel als \( y = \mathrm{g}(x) \).
We zien dat:\(\)\( (y)_{x=0} = \mathrm{R}_{zon} \cdot \left (2 - \sqrt{\mathrm{a}^2 0^2 +1} \right ) \)\(\)\( (y)_{x=0} = \mathrm{R}_{zon} \cdot (2 - 1) \)\(\)\( (y)_{x=0} = \mathrm{R}_{zon} \,\,\,\,\,\, (18) \)\(\)\(\)\( \lim\limits_{x \rightarrow \pm \infty} \frac{y}{x} = \mathrm{R}_{zon} \cdot \lim\limits_{x \rightarrow \pm \infty} \frac{2 - \sqrt{\mathrm{a}^2 x^2 +1} }{x} \)\(\)\( \lim\limits_{x \rightarrow \pm \infty} \frac{y}{x} = \mathrm{R}_{zon} \cdot \lim\limits_{x \rightarrow \pm \infty} \left (\frac{2}{x} \mp \sqrt{\mathrm{a}^2 + \frac{1}{x^2}} \right ) \)\(\)\( \lim\limits_{x \rightarrow \pm \infty} \frac{y}{x} = \mathrm{R}_{zon} \cdot \mp \sqrt{ \mathrm{a}^2 } \)\(\)\( \lim\limits_{x \rightarrow \pm \infty} \frac{y}{x} = \mathrm{R}_{zon} \cdot \mp \mathrm{a} \)\(\)\( \lim\limits_{x \rightarrow \pm \infty} \frac{y}{x} = \mp \mathrm{R}_{zon} \cdot \mathrm{a} \)\(\)\( \lim\limits_{x \rightarrow \pm \infty} \frac{y}{x} = \mp \mathrm{R}_{zon} \cdot \frac{\tan(\Phi)}{2 \mathrm{R}_{zon}} \)\(\)\( \lim\limits_{x \rightarrow \pm \infty} \frac{y}{x} = \mp \frac{\tan(\Phi)}{2} \,\,\,\,\,\, (19) \)\(\)Volgens (18) gaat de curve van y = g(x) door het punt (0,Rzon) en volgens (19) heeft zij ook de gewenste asymptoten.
Professor Puntje schreef: ↑zo 13 jun 2021, 14:54 Voor onze zon gebruiken we de Schwarzschild metriek:
Bron: https://hepweb.ucsd.edu/ph110b/110b_notes/node75.html
We hebben het over een lichtstraal in het xy-vlak dus ds = 0 en:
θ = 90º
dθ = 0
Bovendien schrijven we de azimut hoek φ wederom als α om verwarring met de afbuiging φ(x) te voorkomen. Dat geeft:
\( 0 = -(1 - \frac{r_s}{r})c^2 \mathrm{d}t^2 + \frac{\mathrm{d}r^2}{1 - \frac{r_s}{r} } + r^2 \mathrm{d}\alpha^2 \,\,\,\,\,\, (20) \)
Maar dat laatste is met (19) niet bewezen, uit (19) volgt enkel maar dat de lichtstraal onder de juiste hoek vanuit het oneindige komt aanvliegen en ook onder de juiste hoek weer naar het oneindige wegvliegt. Maar dat is voor dit topic ook mooi genoeg. Dus laat ik het daarbij.Volgens (18) gaat de curve van y = g(x) door het punt (0,Rzon) en volgens (19) heeft zij ook de gewenste asymptoten.