Moderator: physicalattraction
Erg verwonderlijk de term \(2 \mathrm{R_{sun}}\). Bij de Jacobi Elliptic ontstaan de twee pieken vanaf: \(2 \mathrm{R_{Schwardzschild}}\) [0:38]. Lijkt mij meer dan toeval.Professor Puntje schreef: ↑do 17 jun 2021, 21:19 Op grond van (17) zien we nog dat:\(\)\( \mathrm{g}(x) = \mathrm{R}_{zon} \cdot \left (2 - \sqrt{\mathrm{a}^2 x^2 +1} \right ) \,\,\, \mbox{met} \,\,\, \mathrm{a} = \frac{\tan(\Phi)}{2 \mathrm{R}_{zon}} \)\(\)...\( \mathrm{g}'(x) = - \mathrm{R}_{zon} \cdot \frac{ \mathrm{a}^2 x }{\sqrt{ \mathrm{a}^2 x^2 +1 }} \,\,\,\,\, (38) \)
Ja en nee. De specifieke tekening geldt inderdaad alleen voor dat punt waar de lichtstraal de zon passeert. Maar het effect geldt ook voor andere posities en andere hoeken α. Alleen is het effect dat minder groot. Ik wilde de situatie tekenen waar het effect het grootst was, maar zo werd het wel verwarrend.Professor Puntje schreef: ↑ma 21 jun 2021, 09:41 Ik ben het niet helemaal eens met je toelichting:
1. r is de voerstraal van een lichtdeeltje (foton) uit de lichtstraal. Het punt van waaruit r naar het lichtdeeltje wordt getrokken is het centrum van de zon. De cirkel valt in de getekende situatie noodzakelijk samen met de rand van de zon. Dus je tekening heeft enkel betrekking op het gebiedje waar de lichtstraal de zon passeert.