nee het gaat juist om de baan van het licht in x richting en welke hoek die maakt tov de x richting, immers het ging om het al of niet aanwezig zijn van pieken (dphi/dx) op x ongelijk aan 0.
Moderator: physicalattraction
nee het gaat juist om de baan van het licht in x richting en welke hoek die maakt tov de x richting, immers het ging om het al of niet aanwezig zijn van pieken (dphi/dx) op x ongelijk aan 0.
Dat is jammer. Ik stel een aantal vragen, mogelijk interpreteer je die als kritiek, maar ik weet het gewoon echt niet en de vragen zijn enkel bedoeld ter verheldering.Professor Puntje schreef: ↑di 22 jun 2021, 09:16 Zoals het bij discussies met Marko over relativiteit nu al jaren lang gaat loopt ook deze discussie weer op niets uit. Ik geef het op.
Misschien kan HansH het overnemen? Die heeft meer uithoudingsvermogen dan ik.
Maar ik veronderstelde dat de tekening betrekking heeft op de situatie dat x=0, en ik begrijp daarom niet waarom x=dx.Het vreemde van deze specifieke situatie is dat we hier x = dx hebben. Of dat kwaad kan weet ik niet. Ik denk het niet, maar op het laatst ga je overal aan twijfelen....
Een aantal vragen worden denk ik helder als je het topic grof afscant, maar ik geef toe dat sommige topics al behoorlijk groot zijn. Dus dan is het mooi meegenomen als iemand je snel op weg kan helpen met het overzicht. Aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat prof Puntje niet steeds weer alles opnieuw wil toelichten als het er al staat. Beetje geven en nemen dus qua energie investering van beide kanten.
We hebben het hier over een totale hoekverandering van een paar boogseconden over een lichtpad van x=-oneindig naar x=+oneindig.
We hebben het hier over een totale hoekverandering van een paar boogseconden over een lichtpad van x=-oneindig naar x=+oneindig.
Maar beste Hans. Ik héb het topic doorgenomen. En ik bén de hele afleiding nagelopen. Die afleiding kan ik volgen. Geen enkel probleem met de aanpak. Dat is het hele punt niet.HansH schreef: ↑di 22 jun 2021, 12:38Een aantal vragen worden denk ik helder als je het topic grof afscant, maar ik geef toe dat sommige topics al behoorlijk groot zijn. Dus dan is het mooi meegenomen als iemand je snel op weg kan helpen met het overzicht. Aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat prof Puntje niet steeds weer alles opnieuw wil toelichten als het er al staat. Beetje geven en nemen dus qua energie investering van beide kanten.
We hebben het hier over de afleiding van dx in termen van r, dr en dα, vergelijking (3), die als basis dient voor vergelijking 4-7, 11, 13 en zijn weg vindt in de integraal in vergelijking (14).We hebben het hier over een totale hoekverandering van een paar boogseconden over een lichtpad van x=-oneindig naar x=+oneindig.
Dus hoeveel fout maak je dan en is dat acceptabel? en kan dat enige invloed hebben op 2 pieken of geen 2 pieken?
Volghens mij gaf je aan dat er een verwaarlozing gemaakt was die voor grote hoeken van belang is. vandaar mijn aanvuling dat het hier om kleine hoeken gaat. maar ik zie nu dat ik verkeerd zit te denken. De hoek die het licht maakt tov de x-as is welleswaar klein, maar jouw punt gaat over de hoek tussen middelpunt zon en lixchtstraal an die wordt groot als het licht verder weg is van de zon. maar punt is wel dat je dan ook vrijwel geen afbuiging meer hebt, en de evt pieken liggen bij een hoek van ca 45 graden.Marko schreef: ↑di 22 jun 2021, 15:31
We hebben het hier over de afleiding van dx in termen van r, dr en dα, vergelijking (3), die als basis dient voor vergelijking 4-7, 11, 13 en zijn weg vindt in de integraal in vergelijking (14).
Ik weet niet hoe groot de fout c.q. verwaarlozing is, ik weet niet eens of daar wel sprake van is. En ook niet of er wel of geen 2 pieken door ontstaan. De aanpak die ik voorstelde biedt denk ik ruimte om daar een inschatting van te maken. Maar als die aanpak zelf niet deugt heeft dat weinig zin. Dus ik zou toch graag uitgelegd krijgen wat er dan anders moet.
ik heb de afleidingen van prof p niet echt gevolgd, dus zou er eerst verder in moeten duiken. Maar als jij een specifiek punt hebt waar geen antwoord op is gegeven dan lijkt me dat wel een terecht punt voor prof p om verder toe te lichten. ik ga er even vanuit dat iedereen hier constructief mee denkt.Marko schreef: ↑di 22 jun 2021, 15:31 Er is een specifiek punt in die afleiding waar ik concrete vragen over stel. Het kan best zijn dat die vragen onzinnig zijn en dat ik puntje's antwoorden niet goed begrijp, maar het is niet zo dat de vragen al gesteld zijn en het antwoord al ergens staat. Mocht dat toch wel het geval zijn, dan graag een verwijzing, want ik vraag niemand om in herhaling te vallen. Maar niet in herhaling vallen hoeft toch niet te betekenen dat ik geen vervolgvragen mag stellen of nadere toelichting mag vragen.
Zoals de hoek gedefinieerd staat in de tekening wordt de hoek groot als het licht dichterbij de zon is. Het gaat om de uitdrukking van een horizontale lijn in poolcoordinaten, dus α=π/2 voor x=0. Puntje construeert die vervolgens zo dat er een handige uitdrukking ontstaat die in de Schwarzschild oplossing gestoken kan worden. Op zich niks mis mee.HansH schreef: ↑di 22 jun 2021, 17:59Volghens mij gaf je aan dat er een verwaarlozing gemaakt was die voor grote hoeken van belang is. vandaar mijn aanvuling dat het hier om kleine hoeken gaat. maar ik zie nu dat ik verkeerd zit te denken. De hoek die het licht maakt tov de x-as is welleswaar klein, maar jouw punt gaat over de hoek tussen middelpunt zon en lixchtstraal an die wordt groot als het licht verder weg is van de zon. maar punt is wel dat je dan ook vrijwel geen afbuiging meer hebt, en de evt pieken liggen bij een hoek van ca 45 graden.Marko schreef: ↑di 22 jun 2021, 15:31
We hebben het hier over de afleiding van dx in termen van r, dr en dα, vergelijking (3), die als basis dient voor vergelijking 4-7, 11, 13 en zijn weg vindt in de integraal in vergelijking (14).
Ik weet niet hoe groot de fout c.q. verwaarlozing is, ik weet niet eens of daar wel sprake van is. En ook niet of er wel of geen 2 pieken door ontstaan. De aanpak die ik voorstelde biedt denk ik ruimte om daar een inschatting van te maken. Maar als die aanpak zelf niet deugt heeft dat weinig zin. Dus ik zou toch graag uitgelegd krijgen wat er dan anders moet.
Opmerking moderator