Stemvork-sets voor bijvoorbeeld onderwijs hebben een stemming die nogal afwijkt van de concertstemming. De A is 427 i.p.v. 440 Hz. Waarom is dat?
Voorbeeld Vos/Pasco
Ik weet niet wat die waveport inhoud. Echter de frequentie C=256 Hz komt precies overeen met 8 bit (2^8=256) tot C=512 Hz 9 bit (2^9=512)? Erg toevallig?Onder andere voor gebruik met Waveport Frequenties C 256 Hz D 288 Hz E 320 Hz F 341.3 Hz G 384 Hz A 426.7 Hz B 480 Hz C 512 Hz. Bron: www.vosinstrumenten.nl
Ik begrijp niet wat je hier bedoelt.OOOVincentOOO schreef: ↑zo 27 jun 2021, 14:24 Optie 2):
De frequentie stemvork set van Pasco precies past in de sample frequentie counter? Zo kan je het systeem ook nauwkeuriger kalibreren wat met een A=440 Hz moeilijk gaat omdat deze niet match met een enkel bit van de counter?
Ik betwijfel of tien jaar geleden die interfaces zo beperkt waren. Bedenk dat minstens twintig jaar geleden een pc met een soundcard al kon opnemen met een sample rate van 44 kHz, in stereo.OOOVincentOOO schreef: ↑zo 27 jun 2021, 14:24 Misschien waren oudere type interfaces (10 jaar geleden ofzo.) niet nauwkeurig en met lagere sample frequenties. Hierdoor minder nauwkeurig spectrum uitlezing indien de stemvorken niet matchen met sample snelheid. Stemvork set aanpassingen zijn duur: mechanische tekeningen, productie kosten etc. Vandaar de set maar aanhouden met "verkeerde" frequenties.
* These notes are based on the Scientific or Diatonic Scale in which C3=256, thus making computations simple. The Equal Tempered Chromatic Scale has A3=440 which makes C3=261.63 The notes of the scale are variously designated in different countries. Being made in France, these tuning forks have the French inscriptions; the first six notes bear the names given by the monk Guy of Aresso in 1026. They are the beginnings of words which occur in a hymn to Saint John the Baptist, and are as follows: ut, re, mi, fa, sol, la. The seventh syllable, si, was added in 1684 by Lemaire. In Italy do was substituted in place of ut, because it was easier to pronounce in singing. In England the notes were named after the first letters of the alphabet. In Germany, H is substituted for B.
Bron: [Harvard Edu]
De natuurkundeafdeling van Virginia Tech heeft voor docenten een keuzelijst met demonstratiemateriaal, waaronder drie stemvork-sets, en het doel staat erbij:
Vreemd dat de leverancier, Vos/Pasco, de afwijkende stemming niet duidelijker vermeldt, want ik vermoed dat weinig docenten beseffen dat er bij stemvork-sets deze afwijkende stemming uit 1713 gebruikt wordt. Hoewel het commercieel begrijpelijk is: zodra een potentiele koper beseft dat de set afwijkend gestemd is gaat hij twijfelen over de aankoop.