Ik probeer iemand te helpen die aan de vdab relaisschakelingen studeert. Hij beschikt over een zuiger die uit en in kan schuiven en die in de 2 richtingen beweegt door 2 relais, 1 voor elke bewegingsrichting. De zuiger heeft ook 2 einderitschakelaars. S2 maakt contact als de zuiger ingetrokken staat, S3 maakt contact als de zuiger volledig uitgeschoven staat.
Als (zelfverzonnen) oefening wil hij nu een schakeling maken die de zuiger telkens weer laat uitschuiven en intrekken na het drukken van een startknop, tot er op de stopknop gedrukt wordt. Nadat er stop gedrukt werd, moet de zuiger nog blijven bewegen tot hij volledig ingetrokken staat (en S2 gesloten is dus). Mij lijkt vooral die laatste vereiste lastig want dat vraagt een soort geheugenwerking. Ik probeerde wat (bijgevoegd) maar kwam achteraf tot het besef dat K3, het relais dat de zuiger naar binnen stuurt , na het drukken van stop niet meer zal afvallen, aangezien dat tijdens de normale cyclus gebeurt door K2, maar K2 wordt niet meer bekrachtigd na het drukken van de stopknop. Iemand een idee hoe dit kan verbeterd worden?