Ga zelf maar na: voldoet de Minkowski ruimte aan alle axioma's van een vectorruimte?
Ja - dat doet die. Dat de Minkowski-ruimte een raar inproduct heeft doet niets af aan het feit dat het een reële 4-dimensionale vectorruimte is. En daar kun je dan met de Minkowski-ruimte in de rol van V tensoren mee bouwen.Math-E-Mad-X schreef: ↑wo 04 aug 2021, 12:27 Ga zelf maar na: voldoet de Minkowski ruimte aan alle axioma's van een vectorruimte?
Correct!Professor Puntje schreef: ↑wo 04 aug 2021, 14:20Ja - dat doet die. Dat de Minkowski-ruimte een raar inproduct heeft doet niets af aan het feit dat het een reële 4-dimensionale vectorruimte is. En daar kun je dan met de Minkowski-ruimte in de rol van V tensoren mee bouwen.Math-E-Mad-X schreef: ↑wo 04 aug 2021, 12:27 Ga zelf maar na: voldoet de Minkowski ruimte aan alle axioma's van een vectorruimte?
Ja, althans, je moet voorzichtig zijn met woorden als 'dezelfde', want als je begint met twee verschillende vectorruimtes dan zijn de tensoren die je daarmee creëert per definitie verschillend, en vooral in de algemene relativiteitstheorie is dat ontzettend belangrijk.Professor Puntje schreef: ↑wo 04 aug 2021, 15:11 Maar dan had ik toch dezelfde tensoren gekregen wanneer ik \( \mathbb{R}^4 \) voor V had genomen? Het inproduct dat hier het verschil maakt is hierbij immers niet gebruikt....
Dit klopt niet. Een tensor transformeert als een tensorproduct. Maar niet elke tensor is te schrijven als een tensorproduct. Dit is volgens mij niet het gangbare gebruik van de term "tensorproduct".Math-E-Mad-X schreef: ↑wo 04 aug 2021, 12:08Een tensor, in het algemeen, is het tensorproduct van een aantal vectoren en / of co-vectoren, of een som daarvan.Professor Puntje schreef: ↑wo 04 aug 2021, 08:59 Hoe zou je een vier-vector dan als een multi-lineaire functionaal definiëren?
Waarbij het tensorproduct gedefinieerd is als een multilineaire afbeelding.
Niet multi-lineair, maar lineairProfessor Puntje schreef: ↑wo 04 aug 2021, 08:59 Hoe zou je een vier-vector dan als een multi-lineaire functionaal definiëren?
Klopt, maar daarom zei ik ook: "of een som daarvan"flappelap schreef: ↑do 05 aug 2021, 16:26Dit klopt niet. Een tensor transformeert als een tensorproduct. Maar niet elke tensor is te schrijven als een tensorproduct. Dit is volgens mij niet het gangbare gebruik van de term "tensorproduct".Math-E-Mad-X schreef: ↑wo 04 aug 2021, 12:08Een tensor, in het algemeen, is het tensorproduct van een aantal vectoren en / of co-vectoren, of een som daarvan.Professor Puntje schreef: ↑wo 04 aug 2021, 08:59 Hoe zou je een vier-vector dan als een multi-lineaire functionaal definiëren?
Ah, ok, slordig lezen inderdaadMath-E-Mad-X schreef: ↑do 05 aug 2021, 17:36Klopt, maar daarom zei ik ook: "of een som daarvan"flappelap schreef: ↑do 05 aug 2021, 16:26Dit klopt niet. Een tensor transformeert als een tensorproduct. Maar niet elke tensor is te schrijven als een tensorproduct. Dit is volgens mij niet het gangbare gebruik van de term "tensorproduct".Math-E-Mad-X schreef: ↑wo 04 aug 2021, 12:08
Een tensor, in het algemeen, is het tensorproduct van een aantal vectoren en / of co-vectoren, of een som daarvan.
Ik bedoelde dus dat een tensor te schrijven is als de som van een aantal termen die elk weer te schrijven zijn als een tensorproduct van vectoren en/of co-vectoren.