Ik wil lege wijnflessen op een onorthodoxe manier gebruiken, maar ik zou graag iets zekerder willen weten dat dit veilig en verantwoord is. Via google heb geen enkele informatie over de draagkracht van glazen flessen kunnen vinden. Verder ben ik geen natuurkundige en kom ik niet verder dan een schatting op een bierviltje.
Ik wil een boekenkast maken waar bij de planken gedragen worden door lege wijnflessen. Voor mijn gevoel moet dat kunnen: Op een rechtopstaande fles kun je staan, als je dus op een boekenplank om de halve meter 2 flessen achter elkaar zet, wordt een plank van 200 cm gedragen door 10 flessen. Het gewicht van 2 meter boeken is maximaal 150 kilo, 6 planken boven elkaar geeft dan 900 kilo, met 10 flessen ondersteuning per plank geeft dit op de ondersten plank een belasting van 90 kilo per fles. Dat correspondeert ongeveer met een stevige volwassen man die op een wijnfles gaat staan. Tot zover het bierviltje.
Is er misschien iemand die hier vanuit zijn kennis iets over kan en wil zeggen? Of een hint kan geven waar ik de informatie zou kunnen vinden?