Moderator: physicalattraction
If it were possible to travel in a car at light speed, and.you achieved light speed with your headlights off, and.you then turned on your lights, what would happen? Since you are traveling at the same speed as the light from your headlights, would they "light your way"?
You have stumbled straight into relativity, which does not lend
itself to intuitive explanation. For what it is worth, the speed of light is a
fundamental constant. The speed of light is the same in all reference frames.
This is highly counterintuitive. If you observe a photon approaching you
at the speed of light from your left, and another one from your right,
they both appear to have speed c, the speed of light. If you place
your frame of reference on one of the inbound photons, you may expect that
the other photon would appear to be approaching with speed 2c, but it
does not. It appears to approach at the speed of light, c.
I wish I could explain this easily (I would be the first person to do so).
There is much literature on this in any introductory book on relativity,
and much has been written in layman's terms as well.
De waarnemer zal meten, en zien, dat de klok langzamer loopt. Zoiets kun je meten door fysische processen, zoals hoeveel deeltjes er zijn vervallen.Ziet(!) een waarnemer een klok sneller lopen als deze op hem af beweegt?
Stel het dan even zo voor je.De waarnemer zal meten, en zien, dat de klok langzamer loopt. Zoiets kun je meten door fysische processen, zoals hoeveel deeltjes er zijn vervallen.rudeonline schreef:Ziet(!) een waarnemer een klok sneller lopen als deze op hem af beweegt?
Een muon is een deeltje wat vervalt tot andere deeltjes. Die knallen de atmosfeer in. Je zou verwachten dat er vrij weinig muonen aankomen op aarde, omdat ze snel vervallen. Maar de klok van de muonen loopt veel langzamer, en ze vervallen natuurlijk aan de hand van hun eigen klok. Dus er komen veel meer muonen aan op aarde dan je zou verwachten. Dit toont aan dat de interne klok van het muon ook daadwerkelijk langzamer loopt. Merk ook op dat het muon de afstand tussen zichzelf en de aarde veel korter meet dan de aarde de afstand tussen het muon en de aarde meet.
Het langzamer lopen is dus echt een fysisch proces, en niet iets wat maar "zo lijkt".
idd dit klopt, ik vermoed dat je bedoelt dat het op de klok 12.01 is als ze bij jou isrudeonline schreef:Stel het dan even zo voor je.
Ik kijk naar een klok op 1 lichtminuut afstand. En neem de tijd 12.00u waar. Vervolgens komt deze klok met lichtsnelheid naar mij toe. Hoe laat is het dan op die klok, Het zou dan toch eigenlijk gewoon 12.01 moeten zijn? Het was namelijk eigenlijk ook 12.01 toen ik daar 12.00u zag staan.
maar omdat de klok met de lichtsnelheid bewoog, ging de tijd niet vooruit en blijft het 12.01Als die klok die lichtminuut met de snelheid van het licht moet overbruggen, doet hij daar toch ook een minuut over, en zal dan weer netjes de tijd aangeven, 12.02 toch?
Als ik andere onderwerpen op dit forum mag geloven, en ik ben geen quantumfysicus, is de lichtsnelheid constant en niet afhankelijk van de snelheid van de zender
Ok, jij stelt dat het gezichtsbedrog is. Maar waarom worden er dan wel fysische processen door beinvloed? Ik geloof niet dat je mijn post over die muonen hebt gelezen, anders had je dit niet gesteld: de interne klok van een deeltje gaat echt langzamer, dat is geen gezichtsbedrog: je meet immers meer deeltjes die aankomen, en dit aantal wordt exact door de relativiteitstheorie voorspelt.rudeonline schreef:Let op, ik heb het door...
Je ziet een klok ten allen tijden langzamer bewegen als deze beweegt.
Neem een klok op 10 lichtminuten afstand. Wat zie je.. de klok geeft b.v 12.00u aan.
Nu beweegt deze klok naar jou toe. Wat gebeurt er?
Je ziet die 10 minuten langzamer voorbij gaan als in werkelijkheid omdat hij, eenmaal bij jou aangekomen, 10 minuten achter is gaan lopen. Hij loopt dan weer gelijk met jou klok. Gedurende 10 minuten is hij 10 minuten gaan achterlopen. Je ziet hem dus bij de absolute lichtsnelheid stilstaan. In werkelijkheid loopt hij gewoon.
Gezichtsbedrog!
Als een klok nu van jou af beweegt zie je hem ook langzamer lopen. Waarom, dit is simpel. Het duurt steeds langer om zijn werkelijke tijd te zien. Beweegt hij met de "lichtsnelheid" 10 minuten van jou af, dan zie je hem gedurende 10 minuten stilstaan. In werkelijkheid is het op die klok gewoon 10 minuten later.
Gezichtsbedrog!
Bedankt, rudeonline begrijpt zijn eigen ideeen steeds beter.
Maar die klok is toch een klok, en toch geen licht? Zoals al eerder gezegd, ik ben geen quantumfysicus.