Moderator: physicalattraction
de limiet van v==>c bedoel ik maar het feit dat je vanuit dat stelsel de fotonen nog steeds met de lichtsnelheid bewegen terwijl gelijktijdig vaststaat dat de fotonen tov elkaar met snelheid 0 bewegen (ze komen immers gelijktijdig aan aan de ontvangende kant) blijft dan toch tegenstrijdig?
Dan kom je weer op de betekenis van "onderlinge snelheid", waar flappelap het eerder over had. Vanuit "ons" (ieder stelsel dat niet met de lichtsnelheid beweegt) hebben de fotonen onderling een snelheid nul (tenminste, indien ze exact in dezelfde richting bewegen.HansH schreef: ↑zo 15 aug 2021, 18:59 ... maar het feit dat je vanuit dat stelsel de fotonen nog steeds met de lichtsnelheid bewegen terwijl gelijktijdig vaststaat dat de fotonen tov elkaar met snelheid 0 bewegen (ze komen immers gelijktijdig aan aan de ontvangende kant) blijft dan toch tegenstrijdig?
Wat maakt een foto mee? Het ontstaat en wordt geabsorbeerd.Professor Puntje schreef: ↑zo 15 aug 2021, 19:28 Er is wel een paradox in die zin dat ook fotonen tijdens hun bestaan dingen meemaken
Dat is wel een goed punt. Ik denk dat onze theorieen daar gewoon ophouden en we feitelijk nog onvoldoende weten om het echt te begrijpen.Professor Puntje schreef: ↑zo 15 aug 2021, 19:28 Er is wel een paradox in die zin dat ook fotonen tijdens hun bestaan dingen meemaken, dus ook voor fotonen is er een voor en een na, en in die zin tijdsverloop. Maar in een tijdsduur van nul kunnen er geen opeenvolgende dingen gebeuren. Dus daar klopt iets niet. - Maar dat is wellicht meer iets voor een ander topic.
het kan bv 100 x heen en weer kaatsen tussen 2 spiegels in een voor ons bepaalde tijdsduur dus een volgorde van gebeurtenissen. dus naar mijn idee moet die volgorde dan ook gelden voor het foton zelf alleen gebeuren die gebeurtenissen dan vanuit het foton gezien in een tijdsinterval=0.Xilvo schreef: ↑zo 15 aug 2021, 19:31Wat maakt een foto mee? Het ontstaat en wordt geabsorbeerd.Professor Puntje schreef: ↑zo 15 aug 2021, 19:28 Er is wel een paradox in die zin dat ook fotonen tijdens hun bestaan dingen meemaken
Wij zien een voor en een na. Het lijkt me zinloos over voor en na vanuit het standpunt van een foton te spreken.Professor Puntje schreef: ↑zo 15 aug 2021, 19:50 Met andere woorden: het foton heeft met voor en na te maken.
Je kunt het 'voor en na' toch gewoon meten vanuit jouw waarnemer perspectief? en om dat er geen verschil is tussen de fotonen van de lichtbundel die je waarneemt kan dat voor en na hooguit oneindig in tijd zijn samengeperst, maar hoe hard je ook perst de volgorde kan nooit omkeren, dus prof p heeft wel een puntje.