Moderator: physicalattraction
Beschouwt u de cilinders liggend of staand?wnvl1 schreef: ↑wo 18 aug 2021, 13:36 De aarde is verbonden met de cilinders alleen maar via de geleiders. De geleiders kunnen alleen maar verticale krachten doorgeven. Ze kunnen niet rechtstreeks een koppel doorgeven.Het koppel dat de aarde krijgt is het koppel veroorzaakt door de drie verticale krachten die de cilinders op de horizontale geleiders uitoefenen.
Inderdaad! De krachten zijn verticaal maar het koppel is horizontaal, in de richting van de cilinderassen. Kan dit koppel niet leiden tot extra draaiing van de Aarde? Als reactie op het aan de cilinders gegeven koppel?wnvl1 schreef: ↑wo 18 aug 2021, 14:15 Als we uitgaand van liggend, is het koppel als vector beschouwd, evenwijdig met het aardoppervlak. Meer precies volgens de asrichting van de cilinders. Het koppel staat loodrecht op het vlak van de krachten.
Bij staand is het koppel loodrecht op het aardoppervlak in de richting van de assen van de cilinders.
Maar dat bedoelde je waarschijnlijk ook wel zo.
Lijkt mij van wel ja.Hypercharge schreef: ↑wo 18 aug 2021, 14:31 Kan dit koppel niet leiden tot extra draaiing van de Aarde? Als reactie op het aan de cilinders gegeven koppel?
Mij ook. Kan niet anders. De kinetische energie is in lucht opgegaan (en in de temperatuur vand de cilinders). Een heel klein beetje draai energie is naar de Aarde gegaan. Het grootse deel van het draai impulmoment gaat naar de Aarde.wnvl1 schreef: ↑wo 18 aug 2021, 15:51Lijkt mij van wel ja.Hypercharge schreef: ↑wo 18 aug 2021, 14:31 Kan dit koppel niet leiden tot extra draaiing van de Aarde? Als reactie op het aan de cilinders gegeven koppel?
Algemeen bekend is dat de som van de impulsmomenten (angular momentum) van n onafhankelijk roterende schijven op een centrale as behouden blijft als de schijven worden samengevoegd. Uit deze behoudswet volgt dan de (gemeenschappelijke) hoeksnelheid ωfinalCoenCo schreef: ↑wo 18 aug 2021, 07:59Ik vind hem mooi zo.
Maar zit even te puzzelen welk assenstelsel/afleiding je nu gebruikt hebt. Het lijkt erop alsof je mijn truukje (assenstelsels van mechanisme ipv wereld) gebruikt hebt, maar misschien heb je een andere aanpak gebruikt. Kan je dat nog iets toelichten?
Ha! Twee zielen, een gedachte!wnvl1 schreef: ↑wo 18 aug 2021, 16:57 Je redenering klopt voor de schijven die je op elkaar legt. Dan is er geen impuls moment dat verdwijnt. Maar met betrekking tot de cilinders is je uitleg nog fout. Dan is er dus geen behoud van impuls moment. Omdat goed in te zien is het nuttig om voor beide gevallen een tekening te maken met alle optredende krachten.
Doordat je een translatie uitvoert van schijven die tegen elkaar rollen naar schijven die op elkaar liggen, neem je dus aan dat in de eindsituatie alle schijven een positieve draairichting hebben. Daarme doe je dus eigenlijk hetzelfde als ik hier:ukster schreef: ↑wo 18 aug 2021, 16:32 Algemeen bekend is dat de som van de impulsmomenten (angular momentum) van n onafhankelijk roterende schijven op een centrale as behouden blijft als de schijven worden samengevoegd. Uit deze behoudswet volgt dan de (gemeenschappelijke) hoeksnelheid ωfinal
Ik ga ervan uit dat dit principe ook geldt voor n cilinders (op parallelle assen) tegen elkaar aan (evident is dat ze allemaal dezelfde diameter moeten hebben)
De berekening van ωfinal wordt nog eenvoudiger als alle deelnemende cilinders gelijke massa hebben en gelijke initiële hoeksnelheid ω ,zoals in de topicstart al werd aangegeven
Voor 3 cilinders NB. de letterlijke vertaling van 'angular momentum' is impulsmoment
Waarbij ik die richtingen dus heb gekozen omdat door de eis van geen-slip er geen andere rotatie mogelijk is dan 1 en 3 tegengesteld aan 2.CoenCo schreef: ↑di 17 aug 2021, 09:14 Ik had begrepen dat je bij mechanismes (en ik zie hier 3 rollen expliciet zonder slip, die ik daarom als tandwielen en dus mechanisme beschouw) voor de wet van behoud van impulsmoment kijkt naar het assenstelsel in het mechanisme, en in dit geval dus de eindsituatie.
Dus in in het assenstelsel noem ik op basis van de eindsituatie \(\omega\) voor rol 1 en 3 rechtsom positief en voor rol2 linksom positief.
Eindsitutatie:
\(\omega_{1} I_1 + \omega_{2} I_2 + \omega_{3} I_3 = 3 \omega_{eind} I \)
Beginsituatie:
\(\omega_{1,begin} I_1 + \omega_{2,begin} I_2 + \omega_{3, begin} I_3\)
Hier is \(\omega_{2,begin}\) in de negatieve richting van het assenstelsel van het mechanisme dus:
\(\omega_{0} I_1 - \omega_{0} I_2 + \omega_{0} I_3 = \omega_{0} I\)
En daarmee komen we op:
\(3 \omega_{eind} I = \omega_0 I\)
\(\omega_{eind} = \frac{1}{3}\omega_0\)
Als je ditzelfde truukje doet met maar dan door in de eindsituatie 1 of 2 kleine massaloze tussenrollen te plaatsen, dan zal je zien dat het ineens best logisch werkt.
(waarbij wordt opgemerkt dat Xilvo volgens mij toen nog uitging van rollen die kunnen roteren én transleren)Xilvo schreef: ↑di 17 aug 2021, 09:39 ...
Wil je met behoud van impulsmoment werken, dan mag je niet voor verschillende onderdelen een andere draairichting als positief beschouwen.
Met de definitie die je hanteert zouden de twee linkse cilinders in de beginsituatie samen een impulsmoment nul hebben.
Verder werkt behoud van impulsmoment hier niet, omdat impulsmoment wordt uitgewisseld met de "wereld", de achtergrond waarop de cilinders bevestigd zijn. Zoals Michel schrijft, het geheel gaat hierdoor rechtsom draaien met een snelheid afhankelijk van het traagheidsmoment van die "wereld".
Misschien dat we daar beter een nieuw topic voor kunnen maken dat hopelijk iets minder verstoord wordt.CoenCo schreef: ↑di 17 aug 2021, 11:21 ...
Neemt niet weg dat ik ook de situatie waarin het systeem vrij kan draaien een keer wil beschouwen. Laten we 2 assen definieren:
\(\omega_s\) voor de rotatie van het totale systeem bestaande uit twee in het midden draaiend opgehangen liggers waar de rollen aan bevestigd zijn ten opzichte van de wereld.
En \(\omega_r\) de relatieve rotatie van een roller t.o.v de liggers.
Elke roller heeft dan t.o.v. de wereld een rotatie \(\omega_{rol}=\omega_s \pm \omega_r\)
Ik moet even puzzelen wat de evenwichtsvergelijkingen worden, ik heb er twee nodig, maar zie er zo snel maar eentje. Kom ik later op terug.