Moderator: physicalattraction
CoenCo schreef: ↑wo 18 aug 2021, 19:11
Je huidige oplossing werkt ook alléén als de rollen inderdaad aan de wereld vastzitten. Als we aannemen dat de rollen ook kunnen verplaatsen, dan komt er een extra degree of freedom bij, die je met jouw model niet weer kan geven (maar voor mijn aanpak zie ik die oplossing ook nog niet zo snel). Ik heb daar al wel een voorzetje voor gegeven in:Als die rollen niet in glijders zitten, dan is de oefening niet zomaar te doen lijkt mij. Dan kunnnen die rollen omhoog wippen. Dan heb je 2 vrijheidsgraden bij. Het massacentrum kan zich dan nog horizontaal en vertikaal verplaatsen. Dan moet je echt de botsing gaan analyseren. Dan is het een probleem van een totaal andere orde dat je niet zomaar met pen en papier oplost lijkt mij.CoenCo schreef: ↑di 17 aug 2021, 11:21 ...
Neemt niet weg dat ik ook de situatie waarin het systeem vrij kan draaien een keer wil beschouwen. Laten we 2 assen definieren:
\(\omega_s\) voor de rotatie van het totale systeem bestaande uit twee in het midden draaiend opgehangen liggers waar de rollen aan bevestigd zijn ten opzichte van de wereld.
En \(\omega_r\) de relatieve rotatie van een roller t.o.v de liggers.
Elke roller heeft dan t.o.v. de wereld een rotatie \(\omega_{rol}=\omega_s \pm \omega_r\)
Ik moet even puzzelen wat de evenwichtsvergelijkingen worden, ik heb er twee nodig, maar zie er zo snel maar eentje. Kom ik later op terug.
wnvl1 schreef: ↑wo 18 aug 2021, 19:46Dan kun je (in het niet gebonden geval) de cilinders beschouwen in de vrije ruimte (met tandwielen om de wrijving buiten beschouwing te laten). Wat gebeurt er als je die op elkaar drukt (in gedachten)?CoenCo schreef: ↑wo 18 aug 2021, 19:11
Je huidige oplossing werkt ook alléén als de rollen inderdaad aan de wereld vastzitten. Als we aannemen dat de rollen ook kunnen verplaatsen, dan komt er een extra degree of freedom bij, die je met jouw model niet weer kan geven (maar voor mijn aanpak zie ik die oplossing ook nog niet zo snel). Ik heb daar al wel een voorzetje voor gegeven in:Als die rollen niet in glijders zitten, dan is de oefening niet zomaar te doen lijkt mij. Dan kunnnen die rollen omhoog wippen. Dan heb je 2 vrijheidsgraden bij. Het massacentrum kan zich dan nog horizontaal en vertikaal verplaatsen. Dan moet je echt de botsing gaan analyseren. Dan is het een probleem van een totaal andere orde dat je niet zomaar met pen en papier oplost lijkt mij.CoenCo schreef: ↑di 17 aug 2021, 11:21 ...
Neemt niet weg dat ik ook de situatie waarin het systeem vrij kan draaien een keer wil beschouwen. Laten we 2 assen definieren:
\(\omega_s\) voor de rotatie van het totale systeem bestaande uit twee in het midden draaiend opgehangen liggers waar de rollen aan bevestigd zijn ten opzichte van de wereld.
En \(\omega_r\) de relatieve rotatie van een roller t.o.v de liggers.
Elke roller heeft dan t.o.v. de wereld een rotatie \(\omega_{rol}=\omega_s \pm \omega_r\)
Ik moet even puzzelen wat de evenwichtsvergelijkingen worden, ik heb er twee nodig, maar zie er zo snel maar eentje. Kom ik later op terug.
Het zou mijnsziens de discussie hier helpen als u niet steeds uw ongefundeerde verhaal (“beredenering”) blijft herhalen. We werken hier over het algemeen met uitgangspunten, assenstelsels, formules en natuurkundige wetten. Daar valt over te discussiëren, dat is te bewijzen en vooral ook te ontkrachten. Dat is hoe de wetenschap ( en mijns insziens dus ook wetenschapsforum) werkt.Hypercharge schreef: ↑wo 18 aug 2021, 19:42 De opgave is heel simpel (als je je realiseert dat 1 en -1 verschillend zijn...). Voor twee staan ze stil. Voeg een derde toe en de snelhijd wordt over de drie verdeeld: 1/3. Voeg een vierde toe, die de andere drie 1/3 geeft en zelf niets overhoudt: nul rotatie allemaal. Voeg een 5e toe en de snelheid wordt over alle vijf verdeeld: 1/5. Dan weer 0. Dan 1/7. Etc. Zoals in de formules. Maar dan beredeneerd zonder formules. De formules kloppen. Maar er is geen behoud van hoekmoment en er staan geen vectoren in (nodig voor de minnen). Tenzij het vector zijn zelf bedacht moet worde (er is geen pijltje).
Ik heb er goed over nagedacht. Het antwoord klopt. Door pure redenering. Niet mbv wiskundige formules. Is dat niet genoeg. Ik doe dit echt niet voor de lol. Dat denkt u verkeerd.CoenCo schreef: ↑wo 18 aug 2021, 20:05Het zou mijnsziens de discussie hier helpen als u niet steeds uw ongefundeerde verhaal (“beredenering”) blijft herhalen. We werken hier over het algemeen met uitgangspunten, assenstelsels, formules en natuurkundige wetten. Daar valt over te discussiëren, dat is te bewijzen en vooral ook te ontkrachten. Dat is hoe de wetenschap ( en mijns insziens dus ook wetenschapsforum) werkt.Hypercharge schreef: ↑wo 18 aug 2021, 19:42 De opgave is heel simpel (als je je realiseert dat 1 en -1 verschillend zijn...). Voor twee staan ze stil. Voeg een derde toe en de snelhijd wordt over de drie verdeeld: 1/3. Voeg een vierde toe, die de andere drie 1/3 geeft en zelf niets overhoudt: nul rotatie allemaal. Voeg een 5e toe en de snelheid wordt over alle vijf verdeeld: 1/5. Dan weer 0. Dan 1/7. Etc. Zoals in de formules. Maar dan beredeneerd zonder formules. De formules kloppen. Maar er is geen behoud van hoekmoment en er staan geen vectoren in (nodig voor de minnen). Tenzij het vector zijn zelf bedacht moet worde (er is geen pijltje).
We stoppen hier allemaal veel tijd in het zorgvuldig opschrijven van formules, niet voor onze lol, maar omdat het enige manier is om zinvol kennis te ontwikkelen en delen.
Ik zie geen fundering voor de som van momenten.Het begin aan hoekmomenten is niet gelijk aan de som van de eindmomenten.CoenCo schreef: ↑wo 18 aug 2021, 20:05Het zou mijnsziens de discussie hier helpen als u niet steeds uw ongefundeerde verhaal (“beredenering”) blijft herhalen. We werken hier over het algemeen met uitgangspunten, assenstelsels, formules en natuurkundige wetten. Daar valt over te discussiëren, dat is te bewijzen en vooral ook te ontkrachten. Dat is hoe de wetenschap ( en mijns insziens dus ook wetenschapsforum) werkt.Hypercharge schreef: ↑wo 18 aug 2021, 19:42 De opgave is heel simpel (als je je realiseert dat 1 en -1 verschillend zijn...). Voor twee staan ze stil. Voeg een derde toe en de snelhijd wordt over de drie verdeeld: 1/3. Voeg een vierde toe, die de andere drie 1/3 geeft en zelf niets overhoudt: nul rotatie allemaal. Voeg een 5e toe en de snelheid wordt over alle vijf verdeeld: 1/5. Dan weer 0. Dan 1/7. Etc. Zoals in de formules. Maar dan beredeneerd zonder formules. De formules kloppen. Maar er is geen behoud van hoekmoment en er staan geen vectoren in (nodig voor de minnen). Tenzij het vector zijn zelf bedacht moet worde (er is geen pijltje).
We stoppen hier allemaal veel tijd in het zorgvuldig opschrijven van formules, niet voor onze lol, maar omdat het enige manier is om zinvol kennis te ontwikkelen en delen.
Omdat ik in het begin van die post heb aangegeven dat ik het assenstelsel van het mechanisme gebruik. Wegens "geen slip" beschouw ik het als een set tandwielen met assen die vast liggen t.o.v. de wereld. Ik definieer de beweging van de set tandwielen als positief als het linker tandwiel rechtsom draait. Als het linker tandwiel rechtsom draait, dan draait het rechter tandwiel ook rechtsom maar het middelste tandwiel linksom. Déze richtingen noem ik positief.Hypercharge schreef: ↑wo 18 aug 2021, 20:30 @Coenco
"We stoppen hier allemaal veel tijd in het zorgvuldig opschrijven van formules, niet voor onze lol, maar omdat het enige manier is om zinvol kennis te ontwikkelen en delen"
Waarom zijn formules de enige manier? Gaat er niet eerst redeneren aan vooraf? Om de formules toe te passen? U schreef dat omega(2,begin) negatief is. Waarom?
Dus u definieert positief en negatief vanuit de draaiingen op het eind? De totale draaing daar is positief? Of alleen de middelste? Waar liggen de assen van het coordinatenstelsel? Denkt u dat impulsmoment behouden blijft voor de cilinders?CoenCo schreef: ↑wo 18 aug 2021, 21:34Omdat ik in het begin van die post heb aangegeven dat ik het assenstelsel van het mechanisme gebruik. Wegens "geen slip" beschouw ik het als een set tandwielen met assen die vast liggen t.o.v. de wereld. Ik definieer de beweging van de set tandwielen als positief als het linker tandwiel rechtsom draait. Als het linker tandwiel rechtsom draait, dan draait het rechter tandwiel ook rechtsom maar het middelste tandwiel linksom. Déze richtingen noem ik positief.Hypercharge schreef: ↑wo 18 aug 2021, 20:30 @Coenco
"We stoppen hier allemaal veel tijd in het zorgvuldig opschrijven van formules, niet voor onze lol, maar omdat het enige manier is om zinvol kennis te ontwikkelen en delen"
Waarom zijn formules de enige manier? Gaat er niet eerst redeneren aan vooraf? Om de formules toe te passen? U schreef dat omega(2,begin) negatief is. Waarom?
In de begin situatie draait het middelste tandwiel rechtsom, maar ik stelde juist dat voor het middelste tandwiel linksom positief is. Dus heeft het tandwiel in het door mij gedefinieerde assenstelsel in de beginsituatie een negatieve draairichting.
Ja, zo is mij dat op de TU geleerd. Let wel: daar zijn we van het praktisch toepassen, niet van de zuivere wiskunde.Hypercharge schreef: ↑wo 18 aug 2021, 21:45
Dus u definieert positief en negatief vanuit de draaiingen op het eind?
Als alle drie de tandwielen draaien terwijl ze op elkaar ingrijpen dan zal het middelste wiel een andere kant opdraaien. Voor dat wiel noem ik positief dus een andere richting dan voor de buitenste wielen.De totale draaing daar is positief? Of alleen de middelste?
Irrelevant. We spreken alleen over rotaties en momenten. Die mag je in het assenstelsel verplaatsen zonder dat dit invloed heeft. Ik heb slechts 1 as: als het linkertandwiel van de 3 gekoppelde tandwielen rechtsom draait, dan noemen we de rotatie die elk afzonderlijk (maar gekoppeld) tandwiel daardoor ondergaat, een rotatie in de positieve draairichting.Waar liggen de assen van het coordinatenstelsel?
Ja.Denkt u dat impulsmoment behouden blijft voor de cilinders?