Mijn vraag is: Hoe voorkom ik dat ik kleine schokjes krijg van mijn toetsenbord.
Ik gebruik een desktop computer (Mac Pro 3,1 uit 2008) met een via usb aangesloten, toetsenbord met een aluminium basis en plastic toetsen (een A1243).
Als ik zit te werken achter het toetsenbord, voel ik af en toe een gemeen, scherp prikje, precies waar een vingertip tussen twee toetsen of mijn hand nog net een randje van het toetsenbord raakt. Het lijkt vooral te gebeuren wanneer de huid een paar seconden net raakt.
Het is geen ontlading van statische elektriciteit. Daar heb ik ook wel eens last van, met name als de lucht heel droog is in de winter, maar dat voel anders. Dan hoor je ook echt een tik en vaak kun je de vonk zelfs ook zien. Ik heb dat dan bij allerlei metalen voorwerken zoals deurklinken en de roestvrijstalen aanrecht.
Maar het prikkende effect wat ik bedoel treedt juist vaker met warm weer en een hoge luchtvochtigheid en of warme, licht zweterige handen op en alléén bij het toetsenbord.
Omdat de stopcontacten in huis van randaarde zijn voorzien, de computer een geaarde kabel heeft ging ik er altijd van uit dat de computerbehuizing ook geaard is, temeer omdat die van geanodiseerd aluminium is.
Omdat het toetsenbord via usb is aangesloten, deels van aluminium is en omdat de usb-standaard voorziet in een aarde-draad voor de buitenkant van de connectoren, leek het me daarnaast ook logisch dat het toetsenbord geaard is.
Maar nu twijfel ik hier aan. Met een voltmeter meet ik spanningsverschil dat steeds varieert tussen toetsenbord en computerkast, van 0,1 tot 3 Volt. Dit zou volgens verschillende bronnen niet genoeg zijn voor pijnlijke effecten maar ik voel ze wel degelijk.
Ik heb door middel van een kabeltje met krokodillenklemmetjes geprobeerd het toetsenbord te aarden aan de computer, maar dit lijkt het niet op te lossen. Misschien ook omdat geanodiseerd aluminium slecht elektrisch geleid waar de klemmetjes zitten.
Heeft iemand tips om dit te verhelpen? Aluminium op een plekje kaalschuren en dan alsnog met krokodilleklemmetjes aarden?