vandaar mijn vraag: moesten wij zo'n gigantische blauwe ster gehad hebben, zou dan de kleuren op de andere planeten, anders zijn?
Goede vraag, Phillip!
Ik denk dat dat wel zo zal zijn, aangezien de lichtbron zelf anders van kleur is. Ik vergelijk het eventjes kort door de bocht met een wit vel papier dat je onder een blauwe en een gele lamp legt. Ik heb echter geen idee van hoe groot dat verschil zou kunnen zijn. Tenslotte is het papier in dit voorbeeld wit, wat wil zeggen dat het alle golflengtes reflecteerd. Met een zwart vel papier is het verschil tussen de blauwe en de gele lamp al een stuk minder. Zo zal het ook met planeten en manen zijn. Dat zijn ook geen witte vellen papier, ze hebben elk weer hun eigen reflectiepatronen. Kortom: er zal een verschil zijn, maar in welke mate is mij onbekend.
Lijkt me ook een antwoord op je vraag of de maan blauw van kleur zou zijn wanneer onze ster "zo'n blauwe" was geweest.
als ik het goed begrepen heb, is de kleur bepaling afhankelijk van vele factoren:
Ik neem aan dat je het hier hebt over de kleur van planeten/manen en niet over de kleur van sterren?
Even punt voor punt dan.
*de lichtsterkte van de Ster
Wanneer je hier de absolute helderheid van de ster mee bedoelt: zie bovenstaand verhaal, ik ga er zeker vanuit dat het een factor is maar weet niet in welke mate. Zal ook van planeet tot planeet verschillen.
*de afstand tussen planeet en Ster
Dat lijkt me meer een zaak van (relatieve) helderheid worden. En niet zozeer van kleur. Even uitgaande van ster A met bepaalde kenmerken en planeet B met bepaalde kenmerken zal planeet B bijvoorbeeld een blauwe kleur kunnen hebben. (Neptunus als voorbeeld) Dichtbij de ster zal het dan helder blauw zijn, verder van de ster zou het dan doffer blauw worden. Maar het blijft in principe de zelfde kleur blauw. Net zoals het achterlicht van een fiets op 500m. afstand dezelfde kleur heeft als op 50m. afstand.
*de hellingas van de planeet zelf
Dat heeft dan weer meer te maken met hoe de kleur van de atmosfeer van de planeet zou zijn waneer je op de planeet zelf staat. Gaat niet op voor wanneer je de planeet vanuit de ruimte bekijkt.
*de omwentelling van de planeet rond de Ster -eclips-
Wanneer de baan sterk elliptisch van vorm is krijg je grote verschillen in de afstand zon-planeet. Brengt ons weer terug naar je eerste punt.
*de samenstelling van de atmosfeer, vd planeet
Dit lijkt me de grootste, meest bepalende factor.
Mars heeft bijvoorbeeld nauwelijks een atmosfeer zodat we vrijwel ongehinderd het door het marsoppervlakte gereflecteerde licht zien. Roodachtig van kleur.
Neptunus heeft een hele dichte atmosfeer zodat de kleur die we zien juist weer dáárdoor wordt bepaald.
bedank voor uw goei uitleg Sen,
Ik doe m'n best, daar is dit forum voor.
ps
Absolute helderheid: de helderheid van de ster zélf. Volgens het HR-diagram rechtstreeks verbonden met de temperatuur en dus ook de kleur van het licht dat de ster uitstraalt. (spectrum)
Relatieve helderheid: hoe helder is de ster nog vanaf een bepaalde afstand. In ons geval vanaf de planeet waarvan we de kleur willen bepalen. (staat de lamp op 1m. van het vel papier af, of 10km.)
Duidelijk zo, of heb je daar nog vragen over?
zouden er nog factoren zijn?
Zonder enige twijfel.
Wat dacht je bijvoorbeeld van een planeet die z'n baantjes om een dubbelster draait?
2 sterren met een verschillend kleurenspectrum die om elkaar heen draaien en elkaar om en om afdekken...
Wat dacht je van een planeet waarbij de oppevlakte door hevige temperatuurschommelingen de ene keer voor 90% uit vloeibaar materiaal bestaat en de andere keer voor 90% uit bevroren materiaal?
etc. etc.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.