In de bergen geldt: als je haren overeind gaan staan moet je wegwezen. Die vogels voelen het misschien wel aan hun veren op de uiteinden van hun vleugels, als ze te dicht bij de hoogspanningslijn komen.
Ik heb dit gedaan en ook een usb-volt/ampere-meter tussen usb-toetsenbord en computer gezet: Een bescheiden 5 volt en 0,03 A.
Ik heb inderdaad een identiek toetsenbord en die heeft het probleem ook.
De computer voelt niet 'spannend' aan, maar ik heb heb met het toetsenbord ook niet meteen bij de eerste aanraking. Het prikt alleen op bepaalde momenten(!)
In de winter werk ik overdag alleen thuis, achter de computer. Ik beweeg dan nauwelijks, bijna alleen de spieren die mijn vingers aansturen maar die zitten uiteraard in je onderarmen, niet in je handen. Dan krijg ik dus steeds koude handen. En koude voeten dus daar heb ik ook een mat voor
Ik heb hier totaal geen kaas van gegeten, dus ik ben benieuwd wat het dan kan zijn. Is er een eenvoudige manier om te meten of er een sterk wisselend magneetveld is?
Dat ben ik ook tegengekomen. Ik vindt het veel op elkaar lijken qua principe maar er is dus verschil. Wervelstromen lopen via magnetische velden en capacitieve spanningsoverdracht werkt via..?
Interessant. Hoe komt het dat dit verschil kan maken?En als die legger het probleem veroorzaakt, steek dan eens de stekker van die legger andersom in het stopcontact. Misschien maakt dat verschil.
Elektrische velden.laptopleon schreef: ↑za 04 sep 2021, 21:28 Wervelstromen lopen via magnetische velden en capacitieve spanningsoverdracht werkt via..?
Omdat je dan de faseaansluiting en de nulaansluiting in de mat verwisselt.Interessant. Hoe komt het dat dit verschil kan maken?
Er zijn ongetwijfeld metertjes voor te krijgen en ik kan ook nog wel wat manieren verzinnen om daar achter te komen.laptopleon schreef: ↑za 04 sep 2021, 21:06Ik heb hier totaal geen kaas van gegeten, dus ik ben benieuwd wat het dan kan zijn. Is er een eenvoudige manier om te meten of er een sterk wisselend magneetveld is?
... elektrische velden. Dat lijkt me in dit geval inderdaad een veel plausibeler verklaring.laptopleon schreef: ↑za 04 sep 2021, 21:28Dat ben ik ook tegengekomen. Ik vindt het veel op elkaar lijken qua principe maar er is dus verschil. Wervelstromen lopen via magnetische velden en capacitieve spanningsoverdracht werkt via..?
Stel dat de verwarmingsdraad binnen het apparaat met een condensator verbonden is met één van de draden van de netstekker. Die draad kan, afhankelijk van hoe je de stekker in de contactdoos steekt, met de fase od de nul verbonden zijn. Dat zou verschil kunnen maken.laptopleon schreef: ↑za 04 sep 2021, 21:28Interessant. Hoe komt het dat dit verschil kan maken?En als die legger het probleem veroorzaakt, steek dan eens de stekker van die legger andersom in het stopcontact. Misschien maakt dat verschil.